Morbid Visions : Bestial Devastation

Sepultura: En EP + et album + (2 x bonusnummer) = en cd.

Da brødrene Max and Igor Cavalera i 1984 dannede Sepultura i Belo Horizonte, var der ingen musikscene for ekstrem metal i Brasilien.

I 1985 lykkedes det Sepultura at få en kontrakt med pladeselskabet Cogumelo Records. Samme år udkom EP’en “Bestial Devastation” på en split-plade, hvor Overdose (også fra Brasilien) var på den anden side af pladen. Året efter kom Sepulturas debut-album “Morbid Visions”. Dermed var fundamentet for brasiliansk thrash metal lagt.

Musikken er beskidt, som kun den tidlige thrash metal var. Det er et langt ungdommeligt energiudbrud, som andre værker fra samme tid også besidder, f.eks. Metallicas “Kill ’em all”. Kreators “Endless Pain” og “Pleasure To Kill” samt Slayers “Show no mercy”. (I denne sammenhæng virker “Kill ’em all” og “Show no mercy” nærmest overproduceret).

Teksterne er holdt simple og med et satanisk/okkult indhold, som det jo hører sig til. Nærmest på et tegneserieagtigt niveau med titler som “Antichrist”, “Necromancer” og “Mayhem”.

Senere i karrieren, men før Cavalera-brødrene brud med bandet, blev Sepultura ganske politiske i deres tekster. Det er der en lille forsmag på. Covernummeret “Anticop” er en ny version af “Antichrist” med et nyt indhold: “I hate cops / Lousy cops / Stick your gun / Up your fuckin’ ass!”. De havde åbenbart haft en dårlig oplevelse med politiet. Lixtallet er holdt lavt. Senere kom der mere substans i teksterne.

Sepultura
cd: Morbid Visions : Bestial Devastation. Roadrunner Records, 1985/1986 (1997). RR 8765-2.
Producer: Sepultura.
Max Cavalera, vokal, guitar. Jairo Guedz, guitar. Paulo Jr., bas. Igor Cavalera, trommer.

Morbid Visions

Mayhem