No Presents for Christmas

King Diamond: Nu det jul igen – og du får ingen gaver.

Nogle gange virker det – det der markedsføring på SoMe. Sidste år var jeg det stakkels offer, der efter et opslag på Facebook brugte en middagspause på at tage til Vesterbro, hvor Mephisto har sin lille kælderbutik og spendere godt 150,- kr på “No Presents For Christmas”-singlen.

Nu er det en picture-single, så jeg undskyldte mig med, at den kunne pynte i juleudsmykningen hjemme i Kildedalen, der efter min smag nok var og er blevet lige lovlig pussenusset.

På singlen er der to numre. Juleklassikeren, eller snarere antijuleklassikeren “No Presents for Christmas” og færgemandens sang “Charon” fra albummet “Fatal Portrait”.

Efter Hank Shermans brud med Mercyful Fate, var “No Presents for Christmas” første udspil som King Diamond (uden Mercyful Fate). I Politiken (7.1. 1986) skrev anmelderne “Imens fejrer King Diamond julen på sin egen måde med sin nye gruppe. “Christmas time is here again. Satan needs a helping hand”, synger denne danskrockens mest hysteriske sanger på en single, der er lige så vild og overdrevet, hård og højlydt, sort og satanisk, som Diamonds musik altid har været.”.

“There’s no presents, not this Christmas / There’s no presents / Tom and Jerry, drinking sherry / They don’t givea damn” synge King Diamond i omkvædet og slutter af med at drømme om en hvid sabbath. Jeg havde ellers troet King Diamond var mere til Black Sabbath.
“No Presents for Christmas” er sjov. Men hverken tekstmæssigt eller musikalsk, er nummeret blandt det bedste King Diamond har skabt.

King Diamond
vinyl: No Presents for Christmas. 1985 (2018). 3984-25080-1.
Producer: King Diamond og Roberto Falcao.
Michael Denner, guitar. King Diamond, vokal. Andy La Rocque, guitar. Timi Hansen, bas. Mikkey Dee, trommer.

Side A

• No Presents For Christmas