Verdandi

Nornír: Tysk norrøn sortmetal.

En stemningsfuld intro er ikke overraskende på en black metal udgivelse. Og at der, efter indledningen, sættes afsted en højt tempo er også forventeligt. Men så på tredje nummer, “Natt”, går der lejrbålsstemning og akustisk guitar i den. Det er knap så forudsigeligt. “Natt” er 10+ minutter langt, og det er ikke alle 10 minutter, der går med akustisk guitar. Og lejrbålsstemningen bliver en smule tung:

hvert øyekast til ymirs skalle smerter og river meg
men jeg sitter her nede, tier, vever tanker og historier
(citat: Natt)

Fra nummer til nummer skifter sproget mellem norsk, islandsk, tysk og engelsk. Det giver en ekstra dimension, for sprogene har forskellig klang og sætter forskellige stemninger – stadig er alt bundet sammen i en dunkel grundstemning.

Im Kampf mit dieser Welt
jeder Atemzug eine Qual
(citat: Transzendenz)

Mens albummet nærmer sig slutningen og Lethian skifter til en ren vokal på “Valhalla’s Call”, tænker jeg, at den kunne der godt have været lidt mere af – ren vokal kan (også) noget.

Nornír kommer næppe til at revolutionere metal-musikken. Til gengæld er Nornírs musik sat godt sammen – det på et niveau, der er over de fleste. Det svinger vildt fedt og er tilpas afvekslende.

Først udgav Nornír EP’en “Urd”, så dette album “Verdandi” og i 2023 udsendte bandet “Skuld”. Nu har Nornír været omkring de tre norner. Spændende hvor de bevæger sig hen næste gang.

Nornír
cd: Verdandi. Northern Silence Productions, 2019 (2022). NSP 167.
Reineke, bas, vokal. Farliath, trommer. Angrist, guitar. Lethian, vokal, guitar, trommer.

• Kveld
  • Vergessenheit