Runaljod : Ragnarok

Wardruna: Lyden af runer.

Ragnerok. Gudernes skæbne. Et altomfattende blodbad, vor verden genfødes. Titlen på det tredje album i Runaljod-triologien som er bygget over futhark’en.

Hængende på Yggdrasil, spiddet til træet med sit eget spyd, hang Odin. På trance i dødsriget fandt og lærte Odin runerne og deres hemmeligheder. Han delte sin viden om runerne med de andre guder og med menneskene.

På “Ragnarok” er der mere drama i musikken, men ellers er udtrykket fint i tråd med de to foregående Runaljod-albums. Det er episk. Det er storslået. Verdens undergang, Ragnerok, lurer lige om hjørnet og den kan ikke nøjes med en spinkel tinfløjte.

“Eg er ikkje stor
Men tida på jord
Vil eg nyttje og nå
Opp til himmelen blå
Renn tårane strie
Tå glede og sorg
For alt som fekk plass
For alt som gav plass”
(citat: Wunjo)

Der er altid et håb. Lige ind til der kun er intet.

Wardruna
cd: Runaljod : Ragnarok. By Norse Music, 2016 (2016). BNM002CD.
Producer: Einar Selvik.
Einar Selvik, vokal, trommer, diverse instrumenter. Lindy-Fay Hella, vokal. Eilif Gundersen, lur, diverse instrumenter. Arne Sandvoll, vokal. HC Daalgard, vokal. Kjell Braaten, vokal.
Gæstemusikere: Ask Einar Nybro. Tuva J. Einarsdatter Nybro. Skarvebarna Children’s Choir.

• Tyr
  • UruR