IIII

Solbrud: Fire sider af sagen.

Det er længe siden jeg hørte, at Solbrud havde et fjerde studiealbum på vej. Faktisk så længe siden at jeg var begyndt at tro, det var et rygte. Men tidligere på året kom der endelig ny lyd fra det mesterlige atmosfæriske sortmetalband.

Ny lyd er måske det forkerte udtryk. Musikken på det nye album er indspillet dengang Ole Luk stadig var vokalist i bandet. Udgivelsesåret er nok 2024, men musikken er indspillet i første halvår af 2021, i Gravhøj.

Jeg ved ikke om inspirationen er fra Pink Floyd, der på dobbeltalbummet Ummagumma havde splittet en plade op i fire, hvor de daværende Pink Floyd-medlemmer stod for hver sin del af musikken. (Den anden del af dobbeltalbummet Ummagumma var en liveoptagelse.)

I hvert tilfælde er IIII delt op i fire. På vinyludgaven passer de fire dele med de fire sider på de to vinylplader, på cd er del I og II på cd 1 og del III og IIII på cd 2.

I er Troels Hjorths værk, II er Tobias Hjorths værk, III er Adrian Utzon Dietzs værk og IIII er Ole Luks værk.

Spørgsmålet er så, om man skal tilgå det som et samlet værk, eller som en samling af fire mindre værker?

Efter første gennemlytning hælder jeg til, at det er fire værker samlet på et dobbeltalbum. Det er samme produktion, men ellers fanger jeg ikke den overordnede sammenhæng mellem de fire Solbrud-medlemmers input til IIII. Bevares – det er alt sammen sortmetal og på ingen måde udenfor skiven.

Af de elve numre på værket er de tre instrumentale, det korteste er to minutter og fire sekunder langt. Det længste 15 minutter og 58 sekunder langt.
Til det otte minutter og 19 sekunder lange nummer “Sjæleskrig”, som ikke er et af albummets instrumentalnumre, er den fulde tekst: “Aaaaarh”.

De tidligere Solbrud udgivelser har haft deres hits. Numre som lige havde lidt mere end de øvrige sange. Men jeg har ikke tidligere kedet mig med Solbrud på anlægget, der har ikke været numre jeg godt kunne undvære. Men nu har jeg prøvet at kede mig lidt til Solbrud.

Jeg tillader mig at konkludere, at Solbrud er stærkere som kollektiv end som individualister. Stærkest står II af Tobias Hjorths og III af Adrian Utzon Dietz.

Fremad er det spændende, at se hvad det gør ved kollektivet, nu hvor Ole Luk har forladt foretagendet og er blevet erstattet af David Hernan. Forhåbentlig skal vi ikke vente lige så længe på næste studiealbum, som vi gjorde på IIII.

Solbrud
cd: IIII. Vendetta Records, 2024.
Tobias Hjorth, bas, cello. Adrian Utzon Dietz, guitar. Troels Hjorth, trommer. Ole Luk, vokal.
Gæstemusikere: Lea Emilie Dam

CD 1

• Hvile
  • Tåge

• Når Solen Brydes I : En Undring Vækkes I Mit Sind
  • Når Solen Brydes II : Mod Afgrundens Flammehav
  • Når Solen Brydes III : For Evigt - For Altid - Forandret
  • Når Solen Brydes IIII : En Ny Tid For Mig Står

CD 2

• Ædelråd
  • Sjæleskrig

IIII

• En Ild Som Tusind Sole
  • Aske
  • Postludium

Solbrud
vinyl: IIII. Vendetta Records, 2024.
Gæstemusikere: Lea Emilie Dam

Side A: I