72 Seasons

Metallica: Så fik jeg hørt det nye album.

Tiden ændre prioriteter. 14. april, altså for over en måned siden, udsendte Metallica deres 11. album. Det til trods, hører jeg først nu albummet. For 30 år siden havde prioriteten været en anden. Dengang var der ikke gået mange timer fra et Metallica-album havde ramt musikforretningerne, til jeg havde det i bragende ud af højtalerne.

Tiden er gået. Jeg har forandret mig. Metallica har forandret sig. Selv om jeg har alle bandets album stående, er det sjældent de bliver taget frem. Mit forhold til Metallica i dag, er hovedsagligt nostalgisk. Det var trods alt dem, der var min røde pille. Min vej til metal.

Hvad synes jeg så. I skrivende stund er jeg tre numre inde på “72 Seasons”. Nummeret “Screaming Suicide” lakker mod enden.

Ind i mellem er det lidt kedeligt. Jeg tænker, at det hjælper at være et navn for at slippe af sted med det her. Ikke at det er dårligt, men det er helle ikke “outstanding”, overraskende eller fornyende.

“72 Seasons” strøg ind på US Billboard 200 da det udkom. Det med et salg på 146.000 eksemplar. I Danmark indtog albummet 1. pladsen på Hitlisten.nu.

Materialet på “72 Seasons” havde næppe tiltrukket sig meget opmærksomhed i musikverden, hvis ikke der stod Metallica som afsender. “You Must Burn!” er jo decideret ringe. I betragtning af hvilke værker Metallica har i bagkataloget, er det skuffende. Men ret skal være ret. Selv om jeg endnu ikke har hørt “72 Seasons” til ende, tør jeg godt konstatere, at det ikke er det værste album Metallica har lavet. Der er helt sikkert masser af “puppets” der vil står til stadiokoncerterne og skråle med, spille luftguitar og have en fest. Fred med med.

“Lux Æterna” hørte jeg på et eller andet SoMe inden “72 Seasons” blev udsendt. Der er et lidt tempo på. Da nummeret udkom strøg det direkte ind på en lang rækker salgshitlister verden over. Ingen kan pille ved Metallicas kommercielle succes!

“Metallicas mesterværker som ’Ride the Lightning’ og ’Master of Puppets’, der begge blev indspillet på Amager, var betydeligt kortere, men kommer til at holde betydeligt længere end “72 Seasons”.” konstatere Thomas Treo tørt på Ekstra Bladet. Lige her er jeg enig med Thomas Treo. Og jeg kan også konstatere at “72 Seasons” ikke fastholder min opmærksomhed, i stedet jeg surfer i stedet rundt Internettet mens jeg er nået til det 9. nummer: “If Darkness Had A Son”.

Albumtitlen. 72 sæsoner. 72/4 = 18. Noget med de første år i livet, der former os og udstikker retningen for resten af vores sølle liv.

Jeg når helt til ende. Hvis bare jeg bliver ved, når jeg i mål. Sådan er det. Lidt lige som et ultraløb, bare ikke så sjovt.

Metallica
cd: 72 Seasons. Blackened, 2023 (2023). BLCKND055-2.
Producer: Greg Fidelman, James Hetfield og Lars Ulrich
James Hetfield, vokal, guitar. Lars Ulrich, trommer. Kirk Hammett, guitar. Robert Trujillo, bas.

• 72 Seasons
  • Shadows Follow