Wow – jeg vandt

Det sker sjælden, alt for sjælden: Men for nylig vandt jeg! Præmien var to billetter til koncerten med Wayfarer i Stengade 30 på Nørrebro. Jeg tog sønnen under armen og entrerede den Sorte firkant på Nørrebro.

Jeg kender ikke Wayfarer, men kan læse mig til, at bandet “hylder det amerikanske vesten og en elegi over samme. Det bliver storladen, vred og episk black metal til din undergangsromantik.” (citat: Stengade 30)

Black metal fra det vilde vesten, det har jeg ikke prøvet før. Wayfarer er fra Denver, Colorado, hvor du finder bjergkæden Rocky Mountains og High Plains. Her fløjtede damptoget tværs gennem landsabet, med civilisationen ombord. Massemord og fordrivelse af den oprindelige befolkning fulgte som en del af udviklingen.

Bandets seneste album, “A Romance with Violence”, fik følgende kommentar i anmeldelsen på Devilution: “I Wayfarers lyriske univers personificeres døden gennemgående som lokomotivet, ‘The Iron Horse’. Pionerlivet er ikke fri for hårde mænd, men som det nævnes i ‘The Crimson Rider’, har den mand, der tidligere har fordelt liv og død, nu mødt sin egen. Firmaet, som skrives med stort, vinder, og i den sammenhæng er det muligt at læse en kritik af den moderne samfundsmodel og kapitalismen ind.”

Koncerten

Stengade 30. Her forsvandt mange timer af min ungdom. Det er længe siden sidst. Men stadig et åndehul i den oversanerede Sorte firkant. “Velkommen hjem” hvisker du til mig, mens min søn køber en Giraf i baren.

Fire herre på scenen – i sort tøj. Den ene guitarist have sort skjorte med metal på skjorteflipspidserne og cowboyhat. Det ser man alligevel sjældent til en black metal koncert på disse breddegrader.

Musikken? Velspillet! Så kort kan det siges. Jeg nåede, at tænke: der gør de godt, og så er det så det. Men Wayfarer smed lige er par af de øjeblikke ind som overrasker, hvor musikken tog en uventet drejning. Det hævede en god koncertoplevelse et niveau op, til over godt.

Opvarmning stod Taagefanger for. De spillede ørkenmetal fra Djursland.

Jeg siger tak til Devilution for en fin oplevelse.

Wayfarer
Stengade 30. 6. april 2023.