Yer Universal Tombworld

Procession of Headless Angels: Hvad det kunne blive til.

Der er mange måde at udvide den musikalske horisont på. Algoritmerne på de digitale musiktjenester er én. De har givet mig interesse for et par nye bands, men jeg synes der bliver længere og længere mellem snapsene, når jeg lader algoritmerne lege dj. En anden er koncerter og festivaler, hvor der pludseligt er et opvarmningsband eller ukendt programpunkt, der overrasker.

En tredje er anbefaling. Og den tager jeg fat på i år. Den professionelle anbefaling om du vil. Indimellem (omtrent en gang i måneden) vil jeg lade en anbefaling i en pladebutik bestemme mit køb af en single. Så må det briste eller bære.

Den første anbefaling fik jeg i Mephisto, Slesvigsgade 21, kld – Vesterbro nær Enghave Plads. Her var anbefalingen Procession of Headless Angels. Dansk black metal. Gruppen består af musikere fra Denail of God, Blazing Eternity, Parzival, Strychnos m.fl. Altså et projektband eller superband om du vil. Dannet tilbage i 2014.

Det var tanken, at Procession of Headless Angels skulle blive til mere end en single og ifølge indehaveren af Mephisto, var der også flere numre klar. Men en svaghed ved projektbands, er at medlemmerne ofte har gang i alt muligt andet. Og for Procession of Headless Angels kom der ikke mere ud af det end denne single, og nummeret Pale der kan høres på Bandcamp.

Det starter roligt på “Yer Universal Tombworld”. Tempoet er moderat, stemningen dyster. Hele nummeret har en fin dynamik mellem rolige passager og passager der er mere allegretto. B-siden, Skullflowers And Skullcrowns, forekommer mig knap så dunkel. Men absolut ikke dårlig.
Det er ikke mindblowing, nyskabende black metal, men jeg har lyst til at høre mere.

Procession of Headless Angels
vinyl: Yer Universal Tombworld. Deadbangers Productions, 2016 (2016). db21.
Producer: Morten Lybecker.
Thomas Bøjden, vokal. Morten Lybecker, guitar. Jens Hansen, synth. Martin Leth Andersen, bas. Michael Galheim Pedersen, trommer.

Side I

• Yer Universal Tombworld