Consuming Impvlse

Pestilence: Energisk død og bonusmateriale.

Selvfølgelig er det fedt at have originalen. Førsteudgaven fra dengang musikken var frisk og ny. Til gengæld indeholder senere genudgivelser tit bonusnumre. Nogle gang er det godt med bonusnumre. Nogle gange er det skidt. Det er f.eks. noget skidt, når pladeselskabet lige smider et par bonusnumre i røven på de musikstykker som oprindeligt var et sammenhængende værk. Her bliver bonusnumrene let forstyrrende og ødelæggende for helheden.

På denne udgave af “Consuming Impvlse” (Consuming Impulse) er bonusnumrene henvist til sin egen cd, med liveoptagelser for dengang for længe siden (1988, 1989). Og så bliver bonusnumrene ren bonus.

Lad os da bare tage bonusmaterialet først. Der er 10 numre optaget i Veghel (Holland) i 1989 og 6 numre optaget i Bochum 1988. Og til slut et demonummer. Fine optagelser med en okay kvalitet på lyden.

Det ville være cool, hvis jeg kunne skrive, at jeg havde været til en af koncerterne, men så sej er jeg ikke.

Pladen “Consuming Impvlse” er energisk, sådan virkelige energisk.. Det er fra dengang hvor tempo, brutalitet og energi var kvalitet i sig selv.

Det er hollandske Pestilences andet album hvor bandet træder ind i dødmetalen. Deres debut var mere thrashet. “Consuming Impvlse” nævnes tit, når de vigtigste værker blandt de første dødsmetaludgivelser omtales. Nogen nævner den som et tidligt eksempel på tekniske dødsmetal, men det er måske lige at stramme den? Uanset hvad, energien er fed.

Og ja, det er den med myrerne. Pestilence havde valgt et andet cover, med et billede af en gruppe mennesker der æder hinanden. I sidste øjeblik, inden udgivelsen i 1989, ændrede pladeselskab Roadrunner coverbilledet til det med de mange myre på et ansigt.

Pestilence
cd: Consuming Impvlse. Hammerheart Records, 1989 (2017). HHR 2017-14.
Producer: Harris Johns
Patrick Mameli, guitar. Patrick Uterwijk, guitar. Martin van Drunen, vocals, bas. Marco Foddis, drums.

CD 1

• Dehydrated