Tung, mørk doom

Konvent spillede en god koncert på Copenhell sidste sommer. Jeg glædede mig derfor til deres koncert i Pumpehuset. Det var bandets anden koncert på Puritan Masochism turneen, der bringer Konvent rundt i landet, og en tur til Göteborg, Oslo, Hamburg, Berlin og Hannover.

Jeg ankom tidligt til Pumpehuset sammen med Mette. Det blev en lang rejse frem til Konvents koncert. Først måtte vi gennem tre opvarmningsband. Og Pumpehuset har fået den geniale plan, kun at sælge vand med sukker eller vand med alkohol. Så ingen vand med koffein til mig mens vi ventede på hovednavnet.

Vi fik overstået opvarmningen. Endeligt kom det det tidspunkt, hvor det var Konvent tur til at gå på scenen. Efter en intro med “Solen er så rød mor” for pigekor blev det tungt – på den fede måde. Konvent lagde ud med “Puritan Masochism”, der har hittet på nettet som teaser for albummet af samme navn.

Herfra fortsatte doom-festen. Det var tydeligt at bandet nød endeligt at være afsted med Puritan Masochism’s og mødet med publikum med deres nye materiale.

Tiden gik hurtigt med tung bas, melodiske riff og dødsgrowl. Efter at numrene fra albummet Puritan Masochism alle var leveret var det slut. Næsten da. Det blive til et enkelt ekstranummer fra bandets demo, som de udsendte i 2017.

Det kan godt være at Konvent ikke spiller super kompliceret musik. Men hold da helt kæft hvor de kan sætte fede, ørehængende riff sammen. Jeg tror der bor en masse god musik i Rikke, Sara, Heidi og Julie, som bare venter på at kommer ud. Glæder mig allerede til næste gang jeg skal se dem live.

Jeg købte det nye album med hjem og ser frem til at lære det bedre at kende. Det er ikke kun mig der har glædet mig og som har store forventninger.

I kommentarsporet til videoen ¨Ropes Pt. II” på YouTube skrev brugerne bl.a.:

“Konvent has brought me back into doom like I never thought possible. All I can say is thank you!” – AlucardsQuest
“I’m a great fan of death/doom. I couldn’t think of a better refreshment to that genre than this band! Amazing.” – NoxAurea
“This band’s definitely going on my various playlists this year. Love it! :D” – DitsyCityKitty
“Holy Hell, this is amazing! I absolutely love everything about this! Can’t wait for the album! \m/” – Heavy Harlequin

Konvent
Puritan Masochism Tour. Pumpehuset, 25. januar 2020

Publiceret på sh site 27.01. 2020. Foto: Mette Jensen.