Strange Little Girls

Tori Amos: Køn, musik og fortolkning.

Amerikanske singer-songwriter Tori Amos udgav tilbage i starten af 0’erne et konceptalbum. Tolv numre skrevet af og udført af mandlige kunstnere nyfortolket fra et kvindeligt synspunkt. Til hver sang er der et fotografisk portræt af Tori Amos. Portrætterne er lige så forskelligartede som de fortolkninger og numre der udgør albummet. De er sangenes feminine personaer.

Cd’en starter med Lou Reeds “New Age”. Et numre fra The Velvet Underground album “1969: The Velvet Underground Live”. Teksten er om Lou Reeds daværende kæreste og indeholder muligvis en reference til Reeds biseksualitet: “It seems to be my fancy to make it with Frank and Nancy.” Nummeret findes i en anden version på The Velvet Underground album “Loaded”.

Fra Reed til Eminem er et markant skift. “97 Bonnie & Clyde” fra “The Slim Shady EP”. Eminem ord bliver ikke mindre forskruet af Tori Amos fortolkning og musikalske baggrundstæppe. Det bliver et ret stærkt nummer.

Efter Eminem virker “Strange Little Girl” påfaldende normal. The Stranglers er ikke et bandt jeg har noget nært forhold til og jeg er helt klart mere til Tori Amos’ version af sangen.

Tori Amos mangler ikke mod og kastede sig også over Depeche Mode nummeret “Enjoy The Silence”. Herefter følger 10cc’s “I’m Not In Love”, Lloyd Cole And The Commotions’ “Rattlesnakes” og Tom Waits’ “Time”. En meget fin fortolkning af “Time”.

Jeg kender mange der er mere til Neil Young end jeg er. Tori Amos tager hans “Heart Of Gold” op, akkompagnere af slide guitar.

“I Don’t Like Mondays” er vel en af de sange “The Boomtown Rats” bedst huskes for. Nummeret er skrevet af Bob Geldof i 1979. Det er en grum historie om Brenda der skød lærere og elever på en skole i USA – med et gevær hun havde fået af sin far i julegave. Da FBI spurgte pigen, hvorfor hun gjorde som hun gjorde svarede hun: “I just did it for the fun of it. I don’t like mondays, this livens up the day”. Jeg er heller ikke specielt glad for mandage.

Fire mænd det er svært at komme udenom i musikhistorien: John Lennon, Paul McCartney, George Harrison og Ringo Starr. Tori Amos fortolker Lennon-McCartney-nummeret “Happiness Is a Warm Gun” fra “The White Album”.

Spil den med Slayer. Det gør Tori Amos så. Og det som vi aldrig har hørt et Slayer-nummer før. “Raining blood” er det nummer på cd’en hvor Tori Amos fortolkning er længst væk fra originalen. Der er kredit for at gøre noget helt andet og tages sangen et andet sted hen.

“The Raining Blood girl revealed herself to me form the moment that I heard the song. She said form the first line: “Come with me Tori, I’ll show you everything”. She took me to a war field, pure horror. I imagined a big, beautiful vagina in the air. From which blood is raining. It’s falling out of the air on certain countries which are so terribly violent against women.”
(citat: Tori Amos. Kilde: Heavy Metal, Gender and Sexuality redigeret af Florian Heesch og Niall Scott)

Cd’en slutter med Joe Jacksons “Real Men” – måske en pointe i konceptet “en kvinder fortolker mænds musik”, men en kedelige afslutninger efter “Raining Blood”.

Amos, Tori
cd: Strange Little Girls. Atlantic / Warner Music, 2001 (2001). 7567-83486-2.
Producer: Tori Amos.
Tori Amos, vokal og piano. Matt Chamberlain, trommer. Justin Meldal-Johnsen, bas. Adrian Belew, guitar. m.fl.

• New Age
  • 97 Bonnie & Clyde
  • Strange Little Girl
  • Enjoy the Silence
  • I’m Not in Love
  • Rattlesnakes
  • Time
  • Heart of Gold
  • I Don’t Like Mondays
  • Happiness Is a Warm Gun
  • Raining Blood
  • Real Men

Discogs: Strange Little Girls
Tori Amos

Publiceret på sh site 17.03. 2020.