Folkefest i Sundbyøster

Festlig aften i Amager Bio med melodisk, keltisk folkemetal fra Schweiz.

Vi ankommer godt stykke inde i Infected Rains set. Føler ikke at jeg er går glip af noget vigtigt, men energien på scene fejlede ikke noget. Efter en kort pause går næste opvarmningsband på: Lacuna Coil. Den vil jeg ikke ofre mange ord op, men blot konstatere, at der skete en forbrydelse mod Depeche Mode undervejs.

Det var et tilfælde at jeg for længe siden opdagede Eluveitie. Det var også i Amager Bio, hvor de varmede op til Sabaton. De reducerede hovednavnet til en kedelig, smagsfattig dessert. Siden har jeg været hooked på deres keltisk folkemetal.

I dag er der ingen positive overraskelser inden hovedretten. Endeligt går Eluveitie på scenen og det er på alle måder et løft.

Bandet har sagt, at deres seneste cd Ategnatos (gallisk ord for genfødsel) er deres mest spirituelle udgivelse til dato. Der går også lidt Hailung i entreen med tre kvinder i hvide kutter og et lille fabeldyr på en stang.

Foto: Mette Jensen.

Mette havde lokket mig med helt op foran scenen. Tæt på bandet hvor vi kunne se musikerne i øjnene og vurdere fingrenes dans på guitarens gribebræt. Det giver nærhed, men også en forskudt lydoplevelse. Trommerne og den ene guitarist høres meget tydeligt fra scenen, mens resten af lyden kommer bagfra – fra højtalerne ophængt i loftet foran scenen.

Jeg nyder det meste af koncerten tæt på. En intim oplevelse. Godt henne i koncerten bliver jeg ramt af behov for bevægelse. Jeg finder pitten midt foran scene og kaster mig ud i festlighederne.

Alting har en slutning og som Eluveitie går af scenen starter brandalarmen. Vi må alle forlade Amager Bio og vente ude i vintermørket mens bygningen tjekkes. Ganske udramatisk og inden længe lukkes vi ind igen, så vi kan få vores overtøj med hjem.

Foto: Mette Jensen.

I øvrigt har Eluveitie fået en fossil opkaldt efter sig. Bernhard Hostettler (Naturhistorisk museum i Bern) fandt en søstjerne som han navngav Paracidaris Eluveitie.

Eluveitie
Ategnatos European Tour. Amager Bio 20. december 2019.

Publiceret på sh site 22.12. 2019.