Politik og fest

I det hedengangne Ungdomshus levede DIY-kulturen (Do It Youself). Skatols nye cd lægger sig op af den tradition og de står selv bag udgivelsen. Som de selv formulerer det:

– Vi ønsker ikke at blive styret af pladeselskaber eller andre, for vores mål er, at skabe en musikkultur uden rammer og fastlåste idéer om hvad der er populært. Vi nyder at have kontrol over vores egen musik, og at have frie hænder til at trække det i den retning vi vil.

Skatols tekster er klar tale, der forholder sig til verden og livet, som bandet oplever det. Det er panserne ingen kan lide, verdens ulighed og fængselsophold i Vestre Fængsel, der er temaerne. På Dranker Sangen er temaet dog et andet.

Musikken på Dystopia er ernergisk, lige-ud-ad-landevejen ska. Ingen overraskeler, men det svinger. Nummeret Den ungarske vise bryder dog genren lidt med en vis inspiration fra folkemusik.

Det bedst fungerende nummer er Vestre Fængsel, hvor indigationen og frustrationerne går rent igennem. Et par verselinjer:

“Jeg sidder her alligevel på grund af de blå. / Jeg har ik’ gjort en skid. Jeg er stemplet kriminel / De behandler mig som om jeg har slået en mand ihjel! / Nøglerne rasler og jeg bli’r paranoid. / Jeg gemmer mig bag sengen »tag nu bare og skrid« / De tvinger mig til at pisse i en kop / Jeg mærker min afmagt, men kan ik’ sige stop!”

Skatol har en lang række koncerter bag sig. Bandet byder op til dans igen den 16. maj på KraftWerket i Valby til en støttefest for retsgruppen ABC og igen den 7. juni i Folkets Hus på Nørrebro. Denne gang til støtte for den antiimperialistiske forening Demos.

Skatol er et af mange eksempler på, at den kontrære kultur stadig lever og har det godt. Men kulturen vil selvsagt have det bedre med et nyt brugerstyret Ungdomshus.

Skatol
Dystopia. 2008

Kilde: Modkraft Kultur : Modkultur. 11. maj 2008.