Ånden fra 69

Guddommelig Galskab er blevet voksne. Det er ni år siden, deres første album “Dansk Punk Under Al Kritik” udkom. “Ånden fra 69” udkom på bandets 10-års jubilæumsdag den 25. oktober. Desuden vidner titlen “Far er fuld igen” om, at bandmedlemmerne ikke er helt unge mere.

På et tidspunkt var Guddommelig Galskab tæt på at blive historie. De havde spillet deres afskedskoncert tilbage i 2006 og Sune Kølster havde travlt med projektet JSFuck & The Hippies From Hell.

Rydningen af Ungeren fik sat bandet i gang igen. Som de selv siger:

– Nu var der brug for os, for der var brug for nogle, der prøvede at udtrykke de ting, som vi alle sammen gennemgik de dage.

Nu er resultatet af den guddommelige genfødsel kommet. Det er klassisk punk fra start til slut, der giver visse associationer til firsernes punkscene. Den rene vare. En energisk punk, der kun bliver afbrudt af den tragiske historie om »Johnny Junk«. Et nummer, der bevæger sig på kanten af en ballade. Musikken er velspillet og leveres med den energi, som forventes af en punk–udgivelse.

Ungdomshuset, kulturen i og omkring huset og tabet af Ungeren er omdrejningspunket på Ånden fra 69. Hvem ellers end Guddommelig Galskab skulle da også kunne skrive Jagtvejs 69’s musikalske testamente?

“Ungeren der død; tilbage er kun sten og grus / Der er ikke mer’ tilbage af mit Ungdomshus / Jeg løber i en sky af gas / Sms’er siger det er slut med 69 /// Hvor skal vi gå hen, hvor er der plads / som hos Ånden fra 69”
(Citat: Ånden fra 69)

Det er det store tab efter rydningen af Ungdomshuet. De efterfølgende kravaller og knippelslag. Frustrationer og drukture. Men til slut går alle “Arm i arm”. Bevægelsen og kulturen er her stadig: “Og når vi bliver tiet ihjel / Så laver vi larm”. Det trænger København til!

Guddommelig Galskab
Ånden fra 69. Piss punk productions, 2008. OVP049.

Kilde: Modkraft Kultur : Modkultur. 19. december 2008.