Café Karnak

Forlaget Underskoven har netop udgivet Naguib Mahfouzs fortælling Cafe Karnak. Et billede af Ægyptens befolkning og stemningen i landet omkring Junikrigen (1967).

Naguib Mahfouz er født i 1911 i Cairo og døde i 2006. Hans forfatterværk giver et realistisk billede af Ægypten. Som den første arabiske forfatter modtog Naguib Mahfouz i 1988 nobelprisen i litteratur.

Café Karnak er historien om en café og dens stamgæster. Første del af historien beskriver stedet, dets atmosfære og faste publikum. Caféen ejes af Qurunfula. Stor natklubdanserinde i 1940erne, som stadig drager mænd – unge som gamle.

Herefter kommer tre beretninger. Den første om Ismail al-Shayke og Zaynab Diyab, begge unge og børn af den Ægyptiske revolution. Til sidst lukkes historien med et kapitel om systemets bøddel, Khalid Safwan, der selv endte som offer.

En café og de mennesker som frekventerer den. Det er historien og så alligevel ikke. Café Karnak handler om meget mere. Et samfund. Politiske spændinger. Samfundets politiske strømninger. En national revolution, der gave frihed fra kolonimagten, men ikke frihed til borgeren. Det er historien om mennesker, der lever i det de tror er en regional stormagt. Men som må se sig slået på slagmarken. Det er historien om det der siges; det der er ikke siges og det der hviskes i hjørnerne.

Naguib Mahfou beskriver folkets forskellige forhåbninger og frustrationer i den danske kontekst, hvor pressen og det politiske etablissement tegner et forsimplet og xenofobisk billede af folk fra de muslimske lande, er det befriende med et værk fuld af gråtoner og genkendelige skildringer af mennesker. Mere af den slags.

Mahfouz, Naguib
Café Karnak. Underskoven, 2009. 119 sider. ISBN: 978-87-92259-86-8.
Bibliotek.dk

Kilde: Modkraft Kultur : Modkultur. 27. februar 2009.