Apocalypso nu

Som den caraibiske calypso ofte er dagsaktuel og politisk, er Gatas Parlament aktuel og politisk kunst. Men den nye cd fra Gatas Parlament er ikke en calypso-plade. Det er en Apocalypso-plade.

Rapperne i det norske Gatas Parlament har haft et travlt år. Efter at have udsendt “Kidsa har alltid rett” tidligt på året, tog de på turne i Norge. Da den var overstået, indgik gruppen et samarbejde med det norske P3-program Osenbanden. Hver uge i august leverede Gatas Parlament et frisk hip hop-indspark til udsendelsen.

Det blev så stor en succes, og i november var Osenbanden frisk på nok en gang venstreorienteret propaganda. Numrene er nu samlet på “Apocalypso”. Årets anden fuldlængde udgivelse fra Gatas Parlament. Sangene fra Osenband er krydret med ekstra numre, som Gatas Parlament har syslet med i årets løb.

De debatter, der har præget den norske offentlighed tages op. Det er asyldebat og racisme. Fiananskrisens hærgen er temaet på “Sådan er kapitalismen”, der er brygget over en venstreføjls-schlager af sammen navn.

Med et ryger man til den anden ende af verden. Urbane slumområder, hvor maden er ris eller bønner – og hvor folk hver dag må klare sig for mindre end prisen på en halv liter cola.

“Hele deres grunnlag for å overleve kveles av at dem som har mer en mangt, nedgjelder hele land så vi krever ulandsfjelda helt sletta fra de som spiser ris/bønner, bønnebønder, ris-bønner. Jeg spiser ris/bønner – verden er risbønder. Finns gud burde han gitt risbønder og bønnebønder mer krutt får å slåss fore egne drømme – skjønner?” hedder det i “Pinto”.

De globale problemstillinger kender vi. De temaer som er norske, så som “pæne politikere” der griber til racisme for at holde fast i ministertaburetter, er vel ikke specielt norske?

Som på “Kidsa har alltid rett” er sangerinden Supa Sayed med på flere af numrene – desuden er der gæsteoptræden af Jester, Michy Mano og Dina Devill. De meget politiske temaer leveres med humor og skarpe vinkler. Projektet er et godt eksempel på, hvordan kunst kan være aktivistisk – og gå ind i sin samtid. Musikken er alsidig og gruppen er ikke bange for at låne relevante temaer fra andre. Pladen “Apocalypso” er ikke så stærk som “Kidsa har alltid rett”. Men alt i alt leverer Gatas Parlament varen – igen.

Gatas Parlament
Apocalypso. Norges Rap og Småtaggarlag / Tee Production, 2008.

Kilde: Modkraft Kultur : Modkultur. 5. december 2008.