Fodboldens anden side

Superligaen, La Liga, Premier League, Bundesliga, Champion League, EM og VM. Vi kender alle de store turneringer, de store klub- og nationalhold. Vi kender legenderne og læser dagligt om de samme klubber og de samme ikoner i medierne. Men fodbold og fodboldverden er meget større og rummer mere end det vi til daglig præsenteres for.

“”Get ready to see some worldclass driblings”, står der skrevet med store bogstaver på porten ind til Soccerage. Fans har taget konsekvensen af falsk varebetegnelse og streget udsagnet over med sort maling. Driblerier a la Laudrup-brødrene har trange kår på den knoldede bane. Det må man formode. Gamle ufunktionelle tælleapparater i massivt jern står i indgangen til stadion. Ukrudtsplanter slynger sig på af tribunens stålkonstruktion og har bredt sig så flere rækker af tilskuerbænke er ubrugelige. Taget på det lille skur, hvor “Refreshing Coke” kan købes, er faldet sammen.”

Ovenstående forfaldsbillede er fra Lasse Højstrup Sørensens bog FodBoldøje med undertitlen En rejse i fodboldens univers.

Rejsen går til ti lande: Tyskland, England, Irland, Nordirland, Peru, Bolivia, Brasilien, Indien, Kenya og Sydafrika. Hvert land repræsenterer en ny og anderledes fortælling. Den første historie er om piraterne fra Hamburg – FC St. Pauli og deres særegne fans. Fra England fortælles historien om fansene af Wimbledon FC der, efter af pengemænd har flyttet klubben 100 km væk og dræbt den sjæl, danner deres egen klub: AFC Wimbledon.

Beretningen fra Kenya, er historien om et slumkvarter Mathare (forstad til Nairobi) og hvordan folkene omkring Mathare United forsøger at skabe lokale forbedringer og bruger fodbolden som en aktiv social indsats. Midt i kampen for overlevelse og den massive fattigdom, er der kommen et fælles samlingspunkt.

Mathare United groede ud af græsrodsprojektet Mathare Youth Sports Organisation (MYSA), der i første omgang organiserede ungdomsholdene i slummen.

Jo længere væk forfatteren bevæger sig væk fra vores egne himmelstrøg, jo mere skæve og anderledes bliver de historier han kan berette. Historien om Latinamerika, Afrika og Asien er de mest spændende – det er her “de andre” sider af fodbold for alvor træder frem.

Fælles er hele vejen gennem bogen, at fodbolden vækker følelser og påvirker mennesker. De ti lande og elleve historier i FodBoldøje giver et godt indblik i fodboldverdenens mere ukendte kroge. Det er politik, kultur, korruption, modsætning og kærlighed til spillet.

Snyd ikke dig selv for en god sofaoplevelse og invester de 129 kr. som bogen koster. Et eventuelt overskud går til Mathare Youth Sports Association. Bogen købes i TIPS-bladets Webshop.

Højstrup Sørensen, Lasse
FodBoldøje : En rejse i forboldens univers. Egen udgivelse, 2006. 191 sider. ISBN: 87-7691-091-1.
Bibliotek.dk

Kilde: Alle Hader Os. 29. juni 2006.