Strygende status

Heavy-metal, der udsættes for klassisk uddannede musikeres gentolkninger. Alle, der besidder musikalsk nygerrighed, bør stifte bekendtskab med Apocalyptica.

Efter 10 år gør cellisterne i Apocalyptica status og udsendte for nylig dobbelt-cd’en Amplified, med undertitlen A decade of reinventing the cello.

Første cd er en samling af Apocalypticas instrumentale numre. Der lægges ud med Metallicas Enter Sandman fra bandets første cd Playes Metallica by four cellos. Som titlen fortæller, et album udelukkende med Metallica-numre spilles på cello – og det projekt der sparkede Apocalypticas karriere i gang.

Størstedelen af det finske bands repertoire består af heavy-metal, der udsættes for de klassisk uddannede musikere gentolkning. De har desuden egne kompositioner og enkelt klassiske stykker, der er heavyficeret. Blandt sidst nævnte er Edvard Griegs I dovergubbens hall fra Peer Gynt. Den fyrer Apocalyptica af, så alle andre versioner blegner.

På Amplified er der to nye sange. Instrumental-cd’en afrundes med Slayers Angel of Death fra thrash-milepælen Reign in Blood. Det er forrygende hæsblæsende.

Når cd’en udskiftes med anden del af Amplified, kommer der vokal på. Til det vokale arbejder optræder en række prominente gæster, deriblandt Max Cavalera fra Soulfly. Han synger på det første nummer Repressed. Det andet af de to nye numre.

Der sluttes af med Nina Hagen på Rammstein-sangen Seemann. Staccato. Mørkt og med sjæl.

Alle, der besidder musikalsk nygerrighed, bør stifte bekendtskab med Apocalyptica. De er unikke.
På Amplified komme lytteren rundt i mange forskellige krinkelkroge. Et godt sted at starte. For kendere er det lige før, de to nye numre er nok til at retfærdiggøre en investering i dette opsamlingsværk.

Apocalyptica
Amplified : A decade of reinventing the cello. Universal. 2006.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 28. juni 2006, nr. 123.