Diabolske Slayer

Det amerikanske thrash-band Slayer udsender en ny cd på mandag. Det nye værk har fået titlen Christ Illusion. Her er lidt historik til at varme op med.

Slayer er det mest ekstreme band fra 1980ernes thrash metal scene. Musikalsk og i teksterne er Slayer diabolske. Det er livets og menneskets skyggesider som trækkes frem. Herom har Jeff Hanneman sagt: “Maybe we are just more in touch with our dark side then all those people who want to pretent that they’re not and then they listen to stupid music makebelieving that everything in the world is cool. I truly belive that everyone has this inner rage but that not everyone wants to recognize it. The dark side is about reality, not hell and fire.”
Hvor interessant er en sang om en problemfri tur i parken med solskin og grønne træer?

Slayer er blevet kaldt “verdens bedste thrash-band” og live er der ikke nogle der kan fyre den af som dem. Det er ultimativ musik, der i dens ekstremitet når ind til musikkens inderste væsen.

Historik

I 1982 var heavy metal lig med Iron Maiden, Judas Priest og Van Halen. 1982 var året hvor Slayer blev dannet. Karry King og Jeff Hanneman samlede bandet i Huntington Park, Californien. Få måneder efter at bandet var skabt, spillede Slayer deres første koncert i Southgate, Californien.
Ved nogle af Slayers første koncerter blev bandet buet ud af publikum. Senere i karrieren har Tom Araya kommenteret det med følgende: “I never cared from the beginning if people hated us. I was like – Fuck you, at least I’m up here.”

Omkring samtidig med at Metallica debuterede med Kill ’em all-albumet, udsender Slayer deres første plade Show no Mercy. Side om side med bands Megadeth, Testement og Metallica blev Slayer et af de første banebrydende – de største bands på thrash metal-scenen. Slayer som det mest aggressive og ekstreme af dem alle.

Show no Mercy blev efterfulgt af to EP’s. I 1985 kom Slayers andet album Hell Awaits. Efterfølgende blev Slayer tilknyttet pladeselskabet Def Jam og producer Rick Rubin. I 1986 kom mesterværket Reign in Blood – et af det årtis ti vigtigste heavy metal udgivelser.

“Rick made us tighter, more concise. On Reign, he brought the drums up and gave them more exposure. He gives me ideas that inspire me and that goes a long way tom make me a better drummer and Slayer a better band.” har Dave Lombardo udtalt om indspilningen af Reign in Blood. Om pladen har producer Rick Rubin sagt: “If you listen to Reign in Blood without any wocals is has an almost symphonic quality to it. It’s as if there are entirely new parts and sounds to the album that were less noticeable before, that makes it some alive in a whole new way.

På grund af det grafiske udseende af Reign in Blood nægtede CBS af distribuere pladen. Sagen skabte en del røre og gav Slayer en del gratis reklame. Pladen blev i stedet distribueret af Geffen Records.

Den næste udgivelse, South of Heaven, kom to år efter. Tempoet var sat lidt ned. Nogle var skuffede over den, men andre fandt South of Heaven mere interessant musikalsk end Reign in Blod. Det er Slayers to mest forskellige udgivelser, men også bandets bedste. I 1990 udkom Seasons in the Abyss med ørehængeren Dead Skin Mask omhandlende massemorderen Ed Gein.

Efter Seasone in the Abyss havde Slayer en mindre krise. Trommeslager Dave Lombardo forlod bandet. Der gik et par år inden bandet fik den næste plade Divine Intervention (1994) klar. I mellemtiden havde Slayer dog udsendt live-albummet Decade of Agression.

Undisputed Attitude fra 1996 rummer udelukkende cover-numre. Oprindelige var idéen at lave en cd med de bands som havde haft indflydelse på Slayer i deres unge dage. Men bandet var ikke tilfreds med den lyd de fik når de spillede de udvalgte heavy metal sange. Det endte med at Undisputed Attitude med gamle punk-numre, som Slayer mente de burde spilles.

Siden da er det blevet til to studiealbums. Diabolus in Musica fra 1998 og God Hates us All som Slayer udsendte i 2001. I USA blev sidstnævnte tilfældigvis udsendt 11. september.

CD Box

soundtrackI 2003 udsendte Slayer boxsettet Soundtrack to the Apocalypse. Den består af 3 cd’er og en dvd. De to første cd’er indeholder en samling af Slayers greatest hits. Her er alle klassikerne. De fleste i samme udgave som de oprindeligt er optaget, men Criminally Insane fra Reign in Blood er remixet.
Den tredje cd indeholder liveoptagelser der ikke er udgivet før. Lyder er ikke i top på første tracks, men det går stærkt og det var det, det drejede sig om dengang da Slayer var nogle unge friske fyre. Cd’en rummer også flere eksempler på “punk a la Slayer”.

DVD’en starter med en liveoptagelse fra New York 1983. Nummeret er Die by the Sword. Derfra går det frem gennem 1980erne og1990erne og sidste nummer, God send Death, er optaget i Frankrig 2003. Det meste på DVD’en er liveoptagelser, men den rummer også en videooptagelse med kommentarer og klip fra øverummet omkring det tidspunkt, hvor Slayer indspillede Diabolus in Musica.

Soundtrack to the Apocalypse samler meget godt op på Slayers historie. De sange som man kan forvente på en opsamling er med. Desuden er der spændende optagelser, som er kræs for kendere. – For dem der ikke har været med fra starten, er Soundtrack to the Apocalypse en god anledning til at hoppe på Slayer-toget.

Den kommende

På mandag kommer Christ Illusion. Dave Lombardo er tilbage som trommetæsker. Singlen Eternal Pyre, der har været på markedet et stykke tid, lover godt. Det er diabolsk, det er aggressivt, det er Slayer som de er elsket af mange (og hadet af det kristne højre). Som tidligere er der kontroversielle sange på Slayer’s album. Ifølge Knac.com er et af dem Jihad, som anskuer hellig krig gennem øjnene på en terrorist. Den skal nok få USA’s kristne højre, diverse pensionerede koldkrigere og borgerskabets politiske korrekte moralister op af stolen.

Slayer

Publiceret på sh.newsun.dk 05.08. 2006