Rosenrøde Rammstein

Tyske Rammstein har udsendt opfølgerne til Reise, Reise. Deres femte studiealbum. Den har fået den poetiske titel Rosenrot.

Det var med forventningens glæde, at jeg lagde den nye cd-skive i afspilleren. Til dags dato, har Rammstein ikke skuffet med deres tonstunge tanz-metal.

Rammstein er i øjeblikket det bedst sælgende tysksprogede band – og som et af de få bands fra Tyskland, har de et stort publikum i den ikke-tysktalende verden. Deres numre er blevet re-mixet af navne som Pet Shop Boys, Arthur Baker, Meshaggah og Apocalyptica.

Flot design

Arbejdstitlen på Rosenrot var Reise, Reise Volume Two. Nogle af numrene på Rosenrot blev oprindeligt skrevet til Reise Reise og der er kun et år mellem de to udgivelser. Det er ikke en direkte opfølger, men de to udgivelser kan vel betegnes som fætre.

Den nye cd er udkommet i en flot design som er holdt i kolde blå farver. Det er det store kolde islandskab. Vand, bjerge og et fjernt slot. Det er isbryderen USS Atka, i det frosne ishav. Rosenrødt!

Det hele sparkes i gang med det energifyldte nummer Benzin. Fra starten trykkes der af og det er svært at sidde stille til Rammsteins musik. Det gammelkendte trick med kor og tung guitar på bruges Spring. Det virker hver gang. Keyboardet på Wo bist du peger direkte tilbage på Herzeleid og Sehnsucht fra midthalvfemserne. Med numret Te Quiero puta! ryger man straks i tequila og spagetti-western humør.

Edelweiss?

Af uforklarlige grunde, får jeg associationer til Edelweiss når jeg høre titelsangen Rosenrot. Specielt omkvædet skaber biller af Alpe-bjerge med hvide snetoppe, små uskyldige børn, Maria og Kaptajn Georg von Trapp. Hverken teksten eller musikken minder om noget fra The Sound of Music, men det sker hver gang jeg høre numret. Rosenrot er for øvrig et ganske godt nummer, med en sortsyg bismag. I teksten er der i øvrigt citater fra Johann Wolfgang von Goethes digt “Heidenröslein”.

På nummeret Stirb nicht vor mir : Don’n die before I do medvirker Sharleen Spiteri fra rockbandet Texas og det er vel det nærmeste Rammstein kommer på en traditionel kærlighedsballade. En sang Till Lindemann synger på tysk, mens Sharleen Spiteri holder sig til engelsk.

Det hele slutter med Ein lied: Wir sind für de Musik geboren / Wir sind die Diener eurer Ohren / Immer wenn ihr traurig seid / Spielen wir für euch. En stille og melankolsk afrunding.

Foranderligt

Det er et genkendeligt Rammstein, lytteren møder på Rosenrot. Tungt, brutalt både i lyd og ord, tight og taktfast – og ikke uden humor. Gruppen har holdt fast i den same musikalske linje siden deres første udspil. Det gør ikke noget, for de gør det godt og de udvikler sig fra album til album. Igen må det konstateres, at de er mestre i at gribe til simple kunstgreb, for at skabe forskellige stemninger. En af grundende til at de hæver sig over gennemsnittet bland alverden metalbands.

Det er rock ‘n’ roll på den fede måde. Er du til andet end Røde Horn, Gnags og Britney Spears, så er Rosenrot et godt køb.

Rammstein
Rosenrot. Universal Music, 2005.
Christoph Doom Schneider, Doktor Christian Lorenz, Till Lindemann, Paul Landers, Richard Z. Kruspe, Oliver Reidel.

Stuidealbum:
Herzeleid, 1995
Sehnsucht, 1997
Mutter, 2001
Reise, Reise, 2004
Rosenrot, 2005

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 29. oktober 2005, nr. 196.