Metallica møder Mahler

På en apokalyptisk eftermiddag i bøgeskoven spillede fire finner heavy metal på cello.

Finner, der spille heavy metal på cello. Det lyder som en joke, eller noget fra en syret tegneserie. Det er det ikke.

Apocalyptica er fire klassisk uddannet cellister, der med kærlighed har kastet sig over heavy metal-genren. Om fredagen under Skanderborg Festivalen gæstede kvartetten – assisteret af trommeslager Mikko Sirén – bøgescenen.

For Apocalypitica startede det hele tilbage i midthalvfemserne. Debut albummet Plays Metallica By Four Cellos udkom i 1996 og bestod af en række Metallica-coverversioner. Siden har Apocalyptica udvidet deres repertoire med numre fra en række af andre metal-bands, egne kompositioner og enkelte metal-fortolkninger af klassiske numre.

At opleve Apocalyptica live er en speciel oplevelse. De fire musikere sidder ned fra starten af og ligner næsten almindelige cellister – med undtagelse at det lange hår som medlemmerne tydeligvis nægter at klippe.

På trods af instrumenternes omfang går der dog ikke lang tid, før deres optræden ligner andre rockmusikeres optræden, og det føromtalte hår svinges rundt i bedste head banger stil.

De covernumre som Apocalyptica stryger ud af celloens strenge, blive ikke ringere af, at de traditionelle guitar og bas er udskiftet.

Når ikke bandet er dybt koncentreret over musikken, stråler cellisterne af spilleglæde. For publikum er der ikke andet at gøre, end at lade sig rive med af den velspillede og stemningsfulde musik.

Konceret blev afsluttet med en heftig heavy metal version af Edvard Griegs “I bjergkongens sal”.

Apocalypticas musik bliver det endnu bedre live, end når den musikalske spændvidden begrænses af et studie og et elektronisk medie. Celloen vrides, forvrænges, høvles og stryges. Sagt simpelt: Apycalyptica live er en unik oplevelse.

Apocalyptica

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 24. august 2005, nr. 148.