Hypnotiseret

Amerikanske System of a Down har udsendt opfølgerne til Mezmerize der udkom i foråret. Hypnotize er et pågående og varieret album.

Rock ‘n roll har altid været oprørsk. I dag er meget af den musik, der har rødder i rock n’ roll’en en del af underholdningsindustrien, som hypnotiserer lytteren til passivitet og antipati. System of a Down holder fast i det oprørske og er absolut ikke pæne tilpassede unge mænd. I nummeret Tentative spørges der “Where do you expect us to go when the bombs fall?” Det er tydeligt at krigen og den efterfølgende besættelse i Irak har præget bandet, ikke mindst Daron Malakian, der har familie i landet.

I enkelte passager bliver der smadret helt igennem. Andre er syrede eller langsomme. Det er pågående, varieret og overraskende musik. Nummeret Attack er det ene øjeblik hårdtpumpede rytmer, for dernæst at blive noget der ligner stemningen i en rock-ballade.

Hypnotize og Mezmerize er blevet udsendt med et halv års mellemrum, men de to skal ses som et værk. Hypnotize slutter hvor Mezmerize startede, med Soldier Side. Musikalsk, såvel som lyrisk, hænger de godt sammen. Hopnotize/Mezmerize er et seriøst bud på årets udgivelse.

System of a Down
Hypnotize. American/Columbia.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 1. december 2005, nr. 219.