Fabriksarbejdere fra DDR

Det tyske band Rammstein blev dannet i 1993 af fabriksarbejdere fra det gamle DDR.

Navnet Rammstein kommer fra en by i Vesttyskland, hvor 80 mennesker omkom i forbindelse med et American Air Force-flyshow. Navnet er, som så meget andet omkring Rammstein, kontroversielt.

Deres stil kan beskrives som industriel metal med en knivspids af dansemusik. Selv kalder de stilen fra tanz-metal. Musikken er kompakt, aggressiv og hård. På scenen levere Rammstein et storslået show med ild og forskellige remedier.

Rammsteins musik er blevet brugt i flere film, for eksempel Lost Highway og Matrix.

Godt og ærligt

Når Lichtspielhaus sættes på dvd-afspilleren kommer en dyster og maskinelt menu frem. Tager man den på autopilot starter turen i Rammstein univers med “Du Reichts so Gut” fra 1995. Herefter sejler man videre med “Seeman” og kommer videre forbi “Engel”, “Links 2-3-4”, “Ich will” og vidoerejsen ender med “Fauer Frei!”.

Hele vejen er en industriel ørkenstemning med undertoner af sadomasochisme og med lange totalitære skygger. Ind i mellem ligner billedstrømmen mest noget fra en hardcore fetichfest. Det er ikke hygge, det er ikke pænt, men det er godt og ærligt.

Rammstein er et godt liveband. Deres lyd er kompakt og de spiller tied. Bandet leverer et flot sceneshow som ofte inkluderer ild. Tidsmæssigt spænder liveoptagelserne over en periode fra 1996 til 2001 og viser bandets udvikling.

Godt liveband

Desværre kommer hverken show eller lyd fuldt igennem på liveoptagelser på Lichtspielhaus. På den anden side er optagelserne over gennemsnittet af live-shows, som er udgivet med diverse bands. Det kan godt betale sig at bruge tid på at se og høre den.

Lichtspielhaus indeholder et dusin musikvideoer, seks live-optagelser samt baggrundsmateriale. Baggrundsmaterialet er tekstet på engelsk. Det er spændende materiale, hvis man ønsker et kig over skulderen på videoproducenten og alle de andre der er med i produktionen af en musikvideo.

Lichtspielhaus-dvd’en præsenteres i et lækkert foldeud-cover, hvor der er tænkt over billedvalg og design. Et lille ekstra plus for det.

Rammstein. Lichtspielhaus. Motor/Urban, 2003. 210 minutter.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 10. januar 2004, nr. 7.