Folium Limina

The Otolith: Anbefalet på Facebook.

Det er sjældent, at jeg bliver inspireret til nye, musikalske bekendtskaber i Facebookgruppen Metal Till We Die, men det sker. En dag i januar skrev René Blavnsfeldt: “Fuck det er fedt! Jeg elsker violiner i tung metal” og delte et link til musikvideoen “Andromeda’s Wing” med The Otolith. Som mangeårig My Dying Bride-fan ved at jeg strygere og metal fungere ganske fint sammen.

Jeg bestilte cd’en “Folium Limina” med The Otolith og det har jeg ikke fortrudt. Efter en par gennemlytninger må jeg konstatere, at det er musik, der insisterer på at blive hørt. Det vil opleves. Det vil høres og det kan mærkes, og det egner sig ikke til baggrundsmusik.

Bandet er tilsyneladende dannet på resterne af SubRosa (som jeg aldrig har hørt om). Det er symfonisk doom, med masser af melankoli. Jeg tror det eneste jeg har i samlingen, som minder om The Otolith er canadiske Völur.

“The overpowering feeling that emanates from the album’s tar-thick hymns is a stirring combination of exhaustion and determination, as if The Otolith took Samuel Beckett’s words to heart: “I can’t go on, I’ll go on.” Every wrenching emotion across the hour-long journey is honest and hard-earned, and you can feel the band digging deep to find a catharsis of collective release.”
(citat: Bandcamp: The Otolith)

Hvis du er en af de stivnakkede, der mener metal kun kan spille på guitar, bas og trommer, så skal du nok holde dig fra The Otolith. Men er du bare en smule åbensindet, skal du ikke snyde dig selv for den oplevelse som venter her.

The Otolith
cd: Folium Limina. Blues Funeral Recordings. 2022 (2022). BFR-020-CD.
Kim Cordray, violin / synth / vokal. Levi Hanna, guitar bas / synthe, piano, vokal. Andy Patterson, trommer / samples. Sarah Pendleton, violin / vokal.

• Sing No Coda
  • Andromeda’s Wing