Løkkelig

Galge: En død anbefaling fra radioen.

For en sjælden gang sin skyld, fik jeg hørt Sort Søndag. Det var imens jeg var pakkede min lejlighed ned i Ishøj. Et sted i udsendelsen, hvor jeg hørt lidt efter, fik Galge en anbefaling og der blev vist også spillet et enkelt nummer. Da Anders Bøtter fik nævnt at Galges album hed Løkkelig, var jeg næste solgt. Et par dage efter bestilte jeg cd’en via Bandcamp. Nogle gange skal man tage en chance.

“Løkkelig” er en selvudgivelse og er Galges debutalbum. Jeg fik cd’en tilsendt fra vokalist Søren Tuborg og sammen med cd’en kom en lille tegning på linjeret papir. Sådan er der tit. Der kommer lidt ekstra med, når jeg handler direkte fra et band via Bandcamp.

Albummet starter med “Fadæse”. Efter en kort intro bliver det tungt og lidt efter kommer der tempo på.
Albummet fortsætter fint fremad med temposkift og grumme growl. Det ene nummer tager det andet. “Tid” er ikke så lige ud af landevejen. “Uforfærdet” har nogle ekstra fede passager. “Løkkelig” er ikke særlige død, men instrumental. “Flodens Mund” er et virkeligt lækkert stykke musik. Vi har at gøre med en gedigen omgang dødsmetal.

Musikken fejler ikke noget! Ind imellem bliver det lidt doom’et, ind imellem lidt grind’et og lidt sortnet, men det er og bliver død. God død – fra Århusegnen, med lyrik på dansk.

Nogle gange betaler det sig at tage en chance.

Galge
cd: Løkkelig. -, 2021 (2021). -.
Producer: Christian Agaton M.
Søren Tuborg, vokal. Sofus Emil Kromann, guitar. Halfdan Geertsen, bas. Mathias Lundbæk, trommer.

• Fadæse
  • Venus
  • Tid
  • Sol
  • Uforfærdet
  • Løkkelig
  • Flodens Mund
  • Uklar Opstand

Bandcamp: Galge
Discogs: Løkkelig

Publiceret på sh site 10.06. 2022.