Sorg

Afsky: Ramt ved første anslag.

Jeg røg med på hypen da “Ofte jeg drømmer mig død” udkom. Det er et godt album, som er blandt de bedste black metal udgivelser her til lands. Efter at den var udsendt, blev det altid “Ofte jeg drømmer mig død” der røg på afspillerne når jeg fik lyst til at hører Afsky.

Lige til højre for “Ofte jeg drømmer mig død” på cd-hylden står “Sorg” og føler sig overset. Og det er synd. Når en endelig, til en afveksling, får sat “Sorg” på afspilleren bliver jeg ramt. Og det ved første anslag. “Sorg” er vellyd fra første tone til sidste vindsus.

“Sorg” er melankoli og dystre stemninger. Det er en udgivelse uden fejl, uden numre som kunne undværes. “Sejlet er syet af længsler og sorg / skibet bærer en skrøbelig last / hører sirenesang i det fjerne / lænket til skibets mast” skriger Ole på numret “Sorte vand”, hvor tekstens jeg finder sin sidste seng, sit hvilested, på havets bund.

Mit yndlingsnummer er nok “Vættekongen”. Fortabelsen i skoven. Døden. Musik der rammer dybt i det kollektivt ubevidste. Vættekongen lokker og konsekvensen er hård: “de bar ham over heden en kold decembernat / forfrossen og blå, stiv som et bræt / den stemme der kaldte så sagte ledte din vej / dybt i skovens indre”
“Stjernerne slukkes” er også rigtig god – og “Jeg bærer deres lig” – og “Oh måneløse nat”. Der er høj kvalitet på alle numre.

Signeret vinyludgaven af “Sorg”, købt til en god koncert i Pumpehuset april 2022.

Jeg må huske mig selv på, at jeg også skal høre “Sorg”, når musikbehovet stiller ind på Afsky.

Afsky
cd: Sorg. Vendetta Records, 2018 (2018). Vendetta 151.
Producer: Ole Luk.
Ole Luk, vokal, guitar, bas, lut. Martin Haumann, trommer. Troels Dueholm Nørgaard, hurdy-gurdy. Myrkur, vokal, nøgleharpe.

• Jeg bærer deres lig
  • Skær
  • Sorte vand
  • Stjernerne slukkes
  • Vættekongen
  • Glemsomhedens elv
  • Oh maaneløse nat

Afsky
vinyl: Sorg. Vendetta Records, 2018 (2018). -.
Producer: Ole Luk.

Side A

• Jeg bærer deres lig
  • Skær
  • Sorte vand

Side B

• Stjernerne slukkes
  • Vættekongen
  • Glemsomhedens elv
  • Oh maaneløse nat

Bandcamp: Afsky
Discogs: Sorg

Publiceret på sh site 06.06. 2022.