Bathory

Bathory: Lad der blive sortmetal.

Med inspiration fra den blodige grevinde Elizabeth Báthory, der efter sigende torturerede og dræbte hundrede af piger og unge kvinder, grundlagde Quorthon metalbandet Bathory i 1983.

Inden Bathory var Quorthon aktiv i det svenske Oi! og punk-miljø. Han ville noget vildere. Quorthon annoncerede efter en hurtig trommeslager og fandt Jonas Åkerlund og bassist Frederick Hanoi. De tre øvede første gang sammen i marts 1983 i et øvelokale i Sigtunagatan i Stockholm. De spillede en række koncerter som blev Bathory eneste live-optrædener.

Jonas og Frederick var i en periode i London. Imens de var væk fandt Quorthon midlertidigt sammen med bassist Rickard Bergman og trommeslager Johan Elvén. De tre havde tidligere spillet sammen i OI-bandet Stridskuk. Som Bathory optog de fire numre sammen i øvelokalet. Numrene “Die in Fire” og “You Don’t Move Me” overlevede til senere brug.

Da Jonas og Frederick returnerede til Sverige fandt Bathory tilbage til den oprindelige sammensætning. I starten af 1984 fik bandet mulighed for at indspille to sange til kompilationsalbummet “Scandinavian Metal Attack”.

Konstellationen var ikke holdbar. Quorthon musikalske idéer var noget mere ekstreme end Jonas’ og Fredericks.

Efter “Scandinavian Metal Attack” fik Quorthon tilbud om at lave et album. Quorthon fik igen fat på Rickard Bergman (Stridskuk), men måtte finde en ny trommeslager. Det blev Stefan Larsson.

Budget var stramt, studiet primitivt og bandet måtte arbejde hurtigt. Resultatet blev albummet Bathory som blev udgivet i efteråret 1984. Ud fra 1984-standarder, er det en ret vild udgivelse. Musikken er simpel. Det er lyrikken også.

“I have turned my back on Christ
To hell I have sacrificed
I have made love to the Pagan Queen
The gates of hell I have seen”
(citat: In Conspiracy With Satan)

Quorthon borgerlige navn var Tomas Forsberg. Han blev fundet død i 2004. Dødsårsagen var en medfødt hjertefejl.

Bathory
cd: Bathory. Black Mark Production, 1984 (2003). BMCD666-1.
Producer: Quorthon og Stig Börje Forsberg.
Quorthon, vokal og guitar. Rickard Bergman, bas. Stefan Larsson, trommer.

Darkness

• Storm Of Damnation
  • Hades
  • Reaper
  • Necromansy
  • Sacrifice

Evil

• In Conspirasy With Satan
  • Armageddon
  • Raise The Dead
  • War

Discogs: Bathory

Publiceret på sh site 13.01. 2021.