I denne planets støv

Eugene Thacker undersøger det filosofiske præmis, at vi mennesker lever på et støvkorn i et uendeligt kosmos, på en planet uden mening og i en verden, der dybest set er indifferent i forhold til menneskets behov, håb og kampe.

Eugene Thacker er filosof, digter og professor i medievidenskab ved The New School i New York. Han kaldes kosmisk pessimist, og hans arbejde kan associeres med den spekulative realisme. For ud over at skelne mellem verden for os og i sig selv beskriver Thacker et planetarisk perspektiv og en verden uden os. Dette planetariske perspektiv med den deraf følgende kosmiske uhygge har påvirket både samtidskunst, mode, film og populærkultur, der i stigende grad udtrykker det samme som Thackers tænkning.

Eugene Thacker på Wikipedia [en]
“Eugene Thacker is a philosopher, poet and author. He is Professor of Media Studies at The New School in New York City.[1] His writing is often associated with the philosophy of nihilism and pessimism.[2] Thacker’s most recent books are the Horror of Philosophy series (including the book In the Dust of This Planet) and Infinite Resignation. He received his Bachelor’s degree from the University of Washington, and a PhD in Comparative Literature from Rutgers University.”

Lyt til black metal, og forstå den ‘kosmiske pessimisme’ af Eugene Thacker på Videnskab.dk
Redigeret uddrag af bogen “Formålet med bogen I denne planets støv: Filosofiens horror er at undersøge forholdet mellem filosofi og horror gennem motivet: den ‘utænkelige verden’.
Mere specifikt undersøger bogen forholdet mellem filosofi i dens overlap med en række tilgrænsende felter (dæmonologi, okkultisme og mystik) og genren overnaturlig horror, som den kommer til udtryk i skønlitteratur, film, tegneserier, musik og andre medier.”

Thacker, Eugene
I denne planets støv : filosofiens horror. Mindspace, 2020. ISBN: 978-87-93535-56-5.
Originaltitel: In the dust of this plane, 2011.
DK5: 10.8

Bibliotek.dk: I denne planets støv

Publiceret på sh site 04.09. 2020.