The Unlawful Assembly

Dawn Ray’d: Refuse – resist. Venstredrejet black metal fra det nordlige England.

Algoritmens spil ville at artiklen “Refuse, Resist – How Black Metal Is Fighting Fascism” fra magasinet Kerrang dukkede op i min nyhedsstrøm på et socialt medie. Artiklen handlede om forskellige metal bands, der var gået sammen om at bekæmpe fascisme i alle dens afskygningen.

“You have to see who your enemy really is. Working-class people have more in common than they might realise. You need to spot who’s suffering under the misery of capitalism and needs a chance to develop. That’s a fine line – people say horrendous things on Twitter out of the misguided misery that they’re in. And they should be called out, but they should also be given the chance to develop, rather than hung out to dry forever.”
(citat: Fabian Devlin. Kerrang 3. juli 2019)

Dawn Ray’d er erklærede anti-fascister og det er jo svært ikke at synes om. Men hvad med musikken. Efter at have læst artiklen tog jeg chancen og bestilte albummet “The Unlawful Assembly”.

Dawn Ray’d levere stemningsfyldt sortmetal, her hjælper vokalisten Simon Barrs violin godt til på stemningen. Der er fede, aggressive passager og der er rolige, folkesangs inspirerede passager og lidt der imellem.

The Unlawful Assembly: The Wild Service / The Wild Magic.

Albummet er inddelt i to: “The Wild Service” og “The Wild Magic” – hver med 5 sange.

“So light the fires and gather the stones!” Dawn Ray’d blæser afsted fra start. De gear dog ned på det rolige og melankolske mellemstykke i “Fire Sermon” – det første nummer på “The Unlawful Assembly”.

Melankolinen fortsætter på “Future Perfect Conditional”: “You heard the call and you did not answer. / You heard the cry for help and you turned away! / Your love will never be meaningful, / How can your heart ever be trusted?”

“Emptiness Beneath the Great Emptiness” svinger for fedt. Et stærkt nummer, med en stærk tekst. Dawn Ray’d kan både det med musikken og lyrikken.
Første del, “The Wild Service” afsluttes med en simpel sang med akustisk guitar.

Selv om musikken er sort, er der et håb: “Let’s force the outcome, / Let’s trust ourselves completely / And know that cruelty is not the prerequisite of kindness.” På cd’en nummer 7 og 8 falder jeg hen i trommeslagerens velarrangerede arbejde. Er ““”Strike Again the Hammer Sings” sortmetallens “Internationale”?

Der er en imponerende, vrissende vokal på den rolige start af “Island of Cannibal Horses”. Ender med en knyttet næve. Ingen kæmper hårdere end kærligheden!

“The Unlawful Assembly” slutter med en politisk ballade. En opfordring til at sig stop – til aktion når virkeligheden kræver det.

Jeg finder gerne høtyven frem og går på gaden med Dawn Ray’d.

Dawn Ray’d
cd: The Unlawful Assembly. Prosthetic Records, 2017 (2017). PROS103152.
Matthew Broadley, trommer. Fabian Devlin, guitar. Simon Barr, vokal og violin.

The Wild Service

• Fire Sermon
  • The Abyssal Plain
  • Future Perfect Conditional
  • Emptiness Beneath The Great Emptiness
  • A Litany Of Cowards

The Wild Magic

• The Ceaseless Arbitrary Choice
  • Held In A Lunar Synthesis
  • Strike Again The Hammer Sings
  • Island Of Cannibal Horses
  • A Thought, Ablaze

Bandcamp: Dawn Ray’d
Discogs: The Unlawful Assembly

Publiceret på sh site 02.08. 2019.