Minutes to go

Sods: Dansk punk ab initio.

En gang i et andet årtusinde var der et punkband der hed Sods. Bandet blev danne i 1977 og debuterede på Rødovre Statsskole i en fællestime hvor bandet spillede fire numre: “R.A.F”, “Police”, “Never talk to a stranger” og “White light white heat”.

“Altså Knud (bassist i Sods) ku slet ikke spille, da vi spillede første gang ude, og jeg ku slet ikke synge,det kan jeg måske heller ikke nu, men det går i hvert fald bedre. Men da havde vi øvet en time eller to dagen før uden på den der skole. Vi spillede kun fire numre, fordi vi kunne ikke spille fler.”
(citat: Sten i “De sidste fem dage af ugen får man mad af moar” i: MM : Tidsskrift for rytmisk musik mm. 1979, april)

Sods udgave to album “Minutes to go”og “Under en sort sol” hvorefter bandet skiftede navn til Sort Sol. Det er alt samme så længe siden, at det var dengang jeg stadig var en lille dreng i det formørkede Jylland – langt væk fra Saltlageret, hanekamme og støjende musik.

I bekendtskabskreds har der altid været nogle der hørte Sort Sol/Sods, men jeg aldrig rigtig blevet hooked.

“Minutes to go” er energisk, ungdommeligt, simpelt og grimt. Et frustreret teenageopråb fra generationen der ikke troede der var en fremtid – men alligevel blev til en helvedes masse.

“Television sect” er vel en slags dansk punk-klassiker. Sods er måske ikke subversiv, men i kontrær. Og vi har undergrundsklassikeren “Copenhagen” på “Minutes to go”.

Der kan godt være at pladen er udsendt i 1979, men det tyktflydende 1980erne-materie der flyder ud af højtalerne.

“Vi ved kun den smule vi kan aflæse af vinden: at 80’erne og 80’ernes nye generation vil være præget af arbejdsløshed og betonbetingelser, af aggressivitet og desperation selv om den så nok så meget skjules under disco’en. Punk-musikken er det første varsel om 80’ernes generation.”
(citat: “Tale ved et nyt årti” af Dan Turèll i Politiken 31.12. 1979)

Sods
cd: Minutes to go. EMI / Medley, 1979 (1997). 8230782.
Producer: Poul Bruun og Sods.
Knud Odde, bas. Tomas Ortved, trommer. Steen Jørgensen, vokal. Peter Schneidermann, guitar.

• R.A.F.
  • Television Sect
  • Pathetic
  • Police
  • Flickering Eyes
  • Suicide
  • Transport
  • Copenhagen
  • Ghost Rider

Bonusnumre

• Rock ‘N’ Roll
  • Tin Can People
  • Military Madness
  • No Ref
  • Number One
  • Breathtaking Effects

Discogs: Minutes To Go

Publiceret på sh site 15.10. 2019.