Dem der bestemmer

En bog om den 1%. Forfatteren dokumentere hvordan overklassens økonomiske netværk omsættes til rå magt. Og hvordan magtelitens magt har indflydelse på de fleste dagligdag, selv om magtudøvelsen foregår i det skjulte.

Forlaget Tiderne Skifter skriver i præsentationen: “En fjerdedel af alle danske arbejdspladser er i selskaber ejet og/eller styret af overklassen. Den omfattende danske søtransport er et væsentligt overklasseforetagende. Den stærkt kontroversielle forening Bæredygtigt Landbrug er en overklasseopfindelse. I kulturlivet styrer overklassen så mange fonde, at de årlige donationer kan sammenlignes med Kulturministeriets budget.”

I en anmeldelse på Tidsskriftet Epsilon skriver Jørgen Refshauge: “Han [Søren Jakobsen] har tidligere udgivet to-tre bøger om denne øverste del af samfundetslagene. Han har arbejdet delvist videnskabeligt med emnet, og fremstillingen er holdt i en nøgtern og redegørende tone, selv om der, heldigvis, ind imellem forekommer et par små finter.”

Lektør Steffen Gordon Nielsen vurdere bogen som værende en “særegne blanding af sensationsjournalistik og økonomisk analyse” der ikke minder om andet, men som ” virker troværdigt og fungerer godt. Som læser både underholdes og forarges man, når han giver eksempler på overklassens ofte overdrevne magtudøvelse i samfundet”.

Søren Jakobsen er journalist og forfatter med en fortid på Ekstra Bladet som erhvervsjournalist.
I 1977 vandt han samme med Jakob Andersen Cavlingprisen for en artikelserie om ulovlig brug af private spioner i Forsvarets Efterretningstjeneste.
Han har en lange række af udgivelser bag sig og har bl.a. skrevet som LEGO og Kirk-familien.
Bibliografi.dk

I interviewet Der er for lidt indsigt i overklassens magt på Arbejderen udtaler Søren Jakobsen: “Vi har lullet os ind i en drøm om, at Danmark er et samfund, hvor alle er lige og har lige adgang til uddannelse, sygehuse og så videre. Men sådan er det ikke. Der er jo oprettet gode privatskoler og private sygehuse stort set uden ventelister for dem, der har penge. Og med flere private velfærdstiltag vokser uligheden. Det sætter sig alvorlige spor rundt omkring. Det skal vi være bevidste om og forholde os til, og gøre op med os selv, om vi vil gøre noget ved.”

Jakobsen, Søren
Overklassemagt : På strejftog i de øverste danske magtcirkler. Tiderne Skifter, 2016. 249 sider. ISBN: 978-87-02-21771-1.
DK5: 30.1622

Bibliotek.dk: Overklassemagt

Publiceret på sh site 14.12. 2016.