Solidaritet i silende regn

Den ekstreme situation, som vejret skabte, åbnede op for solidariteten mellem festivaldeltagerne på Roskilde Festival i år. Og så genopstod Ungdomshuset med både folkekøkken og banner-maling.

Hvor bandet ‘The Who’ havde deres generation ’68erne.’ er en ny ny generation-’69’ gået på gaden. Det afslørede årets Roskilde festival, der blev holdt fra 3-9. juli.

I den vestlige ende af festivalpladsen hang der nemlig et stort sort banner. Det var prydet af et dødningehoved og ordene ‘Intet glemt – intet tilgivet’.

Det nærmere view afslører at Roskilde havde fået sit eget Ungdomshus – i hvert tilfælde for nogle dage. Et hus bygget af stillads og plader. Stedet gav associationer til Spejlægget i det smadrede ungdomshus på Jagtvej 69 i København.

Her var der lytteposter, en bod og Ungeren-stemning. Der blev vist bz-film om de ni dage på barrikaderne i Ryesgade i København i 1986.
Ingen der trådte ind, kunne undgå at mærke den særlige atmosfære der herskede.

Ovenover infocaféen var der indrettet en shop med diverse Ungdomshus-trøjer, badges og tørklæder. Ved siden af caféen lå Folkekøkkenet, hvor der serveredes vegansk mad på faste tidspunkter.

Synlig

Arbejderen mødte Eva udenfor ‘huset’.`
Mellem mellem punkere og nysgerrige gæster.

– Vi har fået lov til at bygge Ungdomshuset på Roskilde op. Vi er inviteret til at komme og skabe et rum, som først og fremmet er en manifestering og synliggørelse af vores kamp for et ungdomshus i København. Ud over det, er det også et fristed på festivalen. Vi har de samme retningslinjer som i Ungdomshuset: Ingen racisme, ingen sexisme, vold og hårde stoffer. Vi har lavet nogle events, som sætter fokus på dé ting. I går havde vi for eksempel et oplæg om feminisme og køn, siger hun.

Kulørte Raidhuser

Der hænger folk ud i Infocaféen, som man kan snakke med. Der er workshops – et hvor man kan male bannere og et, der hedder ‘pimp mit gear’. Man kan komme og sy raid-huer med pallietter og farvet stof. Folkekøknet serverer én ret som er vegansk og økologisk. Det er en social situation når man sidder sammen og spiser på et bestemt tidspunkt. Det er en måde at møde hinanden og se hinanden i øjnene på.

Efter en kold flæskestegssandwichs fra Rest & Eat og en burger som ikke var gennemstegt fra Pirates Cow, var Ungdomshusets veganske Folkekøkken veltilberedt og dejlig varm.

Vandet

Allerede inden selve Roskilde-festivalen startede den 1. juli var campingområdet en stor mudderpøl. Der var gravet små kanaler mellem teltende, men det hjalp ikke i længden.

Der var udsolgt for presenninger i byen. Nogle kæmpede en sisyfos-kamp med strandspande og plasticposer. Vand og mudder kastedes væk fra teltlejrenes yderkant, kun for at strømme tilbage. Vinderen var fundet på forhånd.

Efter en dag med konstant regn, åbner festivalens porte torsdag klokken fem. På kort tid gjorde regnen og støvlerne deres arbejde. Effektivt. Alt græs som stier – opløstes til en brun masse. Mudderet lå overalt, med en konsistens som en gammeldags opbagt sovs. Natten til fredag stoppede den konstante regn og mudderet blev i løbet af dagen til en tungere grød.

Mere end mudder

Roskilde Festivalen var andet og mere end mudder. Festivalen bød på mange forskellige oplevelser. På Cosmopol-scenen var Per Vers konferencier for semifinalen og finalen af Roskillz.

De indledende runder var lagt i dagene inden festivalen startede som en del af den officielle opvarmning. Freestyle battle a la Roskilde. Tobi Wan Kanobi modtog et større bifald end den anden finalist, FunkMastah, og blev dermed årets vinder af Roskillz.

Der blev ikke trukket mange store musikalske oplevelser op af mudder-dyndet.

Efter at Mika havde aflyst, var Mustasch kommet med på afbud. De fyrede godt op under publikum med glødende rock ‘n’ roll. Men generelt var det som om lyden druknede i mudderet foran Orange scene, og at der ikke rigtig kom gang i den på de andre scener.

Årets musikprogram var ikke det mest spændende i Roskilde Festivals lange historie. Men stadig er der ingen anden festival i Danmark der når den til sokkeholderne. Programmet spændte vidt fra Københavns undergrund, til rocklegender fra The Who, der samler folk i muddergrøden foran Orange.

Omend vokalen er slidt og håret gråt, var koncerten energisk. Selv dem der stod længst væk kunne mærke det. Bandet var glade for at være på scenen og publikum var glade for et godt show med masser af rock-evergreens. Ekstrasættet indeholdt en god Tommy-medley, men publikums sult blev ikke helt stillet.

Oplevelse

Hvordan den personlige oplevelse af festivalen blev, afhænger af mange faktorer. Vejret sætter den store ydre ramme. For opgiverne blev det en kort oplevelse i år.

For dem der blev, var der mere end regn og mudder som bestemte oplevelse. Ét er temaet på den Agore der lå tættest på teltlejren. Vennerne og deres indstilling. Var teltene sat op ved siden af den definitive efterskoleafslutning, fordrukne svensker eller punkere fra Hamburg. Blev de kendte navne på Orange eller de overraskende på de mindre scener prioriteret. Var branderten så hård, at chancen for at huske noget særligt var væk? Faktorerne er mange. Nogle af dem udenfor personlig indflydelse.

Mange var opmærksomme på, at folk i år var særligt gode til at hjælpe hinanden. Den ekstreme situation, som vejret skabte, åbnede op for solidariteten mellem festivaldeltagerne.

Ifølge DMI blev der sat regnrekord med uafbrudt regn i 18 timer. Torsdag kom der 44,6 mm og i alt 46 mm i løbet af de fire dage. Det ovenpå de 38,1 mm der kom under opvarmningsdagen.

Fra Roskilde Festivalen lyder det:

– Folk blev evakueret i Greve, Hillerød og Ølstykke, men den gik ikke her. Oven i købet har vores publikum passet ekstra godt på hinanden – 2007 har været et særdeles roligt år, langt færre end tidligere er blevet indbragt med skader. Og de skader, der har været, har primært været gummistøvle-relaterede.

Roskilde Festival
2008: 3.-6. juli.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 1. august 2007, nr. 132.