Mezmerize

L.A.-baserede “System Of A Down” er aktuelle med cd’en “Mezmerize”, som er strøget direkte ind på den amerikanske Billboard Top 200 – det er ikke ufortjent.

På trods af at System of a Down protesterede er mod Irak-krigen, at Michael Moore har produceret deres video Boom! og at de på deres aktuelle single B.Y.O.B (Bring Your Own Bombs) synger: ‘Why don’t presidents fight the war? / Why do they always send the poor?’ definerer de ikke sig selv som et politisk band.

Det er måske også et problem, at man som musiker ikke kan have en holdning, uden straks at blive udråbt som et politisk projekt i bedste Jello Biafra stil. Bare fordi man ikke er et politisk band, kan man vel godt sparke til den amerikanske imperialisme og forholde sig til den virkelige verden.

System of a Downs nye cd, Mezmerize, er produceret af Rick Rubin og Daron Malakian. Rick Rubin er nok mest kendt som en habil hip hop-producer. Han har arbejdet med kunstnere som Run-D.M.C. og Beastie Boys. Men han har også arbejdet med thrash metal bandet Slayer.

Efter den korte intro Soldier side sparkes der røv. Det er aggressivt fra start til slut. System Of A Down fyrer nogle brutale rytmer af, men det gøres ikke uden melodi. De meget stramme rytmer leder tankerne hen på grupper som Pantera og Fear Factory, uden yderligere sammenligning.

På et nummer som Radio/Video viser System of a Down, at de kan andet en at spille tight og hurtigt. Det høres tydeligt, at de også henter inspiration i andre musikgenre som folkemusik og alternativ rock. Det hele er lidt utilregneligt og det er sgu meget rart.

System of a Down har base i Los Angeles, men alle bandmedlemmer har armenske rødder. Enkelte steder på cd’en fornemmes denne østeuropæiske/mellemøstlige herkomst. Med Mezmerize har de skruet en rigtig god metalskive sammen. Den kommer til at forstyrre naboerne en del hen over sommeren.

Cd’en er pakket ind i et flot cover, som er designet i en surrereal, ekspressionist stil. Der er både noget for ørene og øjnene.
Titlen Mezmerize eller mesmerize som det rigtigt staves, betyder at hypnotisere. Den er første del af et dobbeltalbum. Anden del Hypnotize kommer til november.

System of a Down kan opleves live den 19 juni i Valby Hallen.

System of a Down
Mezmerize. American/Columbia, 2005.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 31. maj 2005, nr. 102.