Musikalsk rodebutik på den fede måde

Multietniske Gogol Bordellos seneste udgivelse, Super Taranta!, er et sprudlende fyrværkeri af musik og humor.

Vi har vel alle en onkel med et nostalgisk forhold til fortiden og de gode gamle dage. Vi kender alle en af dem, der var unge, da Mick Jagger var yngre, og som mente, rocken var bedre dengang. 14 procent af befolkningen synes alting var bedre i gamle dage på Næsbygård.

Gipsy punkerne i Gogol Bordello kommenterer al den bagstræberiske snak om de gode gamle dage med ordene: “There was never any good old days / They are today, they are tomorrow / It’s a stupid thing we say / Cursing tomorrow with sorrow”.
Ordene er fra det indledende nummer Ultimate på cd’en Super Taranta!

Frontfiguren Eugene Hutz kalder Gogol Bordello »et band af fucking indvandrere, der jammer i a-mol«. Han blev født i 1972 og flyttede til det vestlige Ukraine efter Tjernobyl-katastrofen. Som teenager hørte han Einstürzende Neubauten og The Birthday Party, dengang deres musik kun kunne købes på det sorte marked i Østeuropa. Eugene Hutz fik nok af Sovjetunionen, arbejdede sig langsomt gennem Europa og endte i New York.

Pænheden og den provinsionelle norm med ro og stilheden i byens gader får en velfortjent kritik i Tribal Connection: “No can do this! / No can do that! / What da hell can you do, my friend? / In this place that you call your town”.

Livet larmer – stilhed og stilstand er død. Tribal Connection anviser en vej ud af middelklasseroen, en metode til at vende frustration til inspiration. Gogol Bordello formår at kombinere alvor og humor, så det aldrig bliver kedeligt eller useriøst.

Gogol Bordello er en musikalsk rodebutik på den fede måde. Gruppens medlemmer har så forskellige nationale ophav som ukrainsk, russisk, israelsk, etiopisk, amerikansk og ecuadoriansk – nu hjemmehørende i New York. Bandet spiller balkan- og gipsy-folkmusik blandet med rock’n’roll og punk. Der er energi og overraskelser fra start til slut.

Sangene er små historier, der fortæller om hjemmelavet sexlegetøj, immigrantlivet og alkohol. I American Wedding undrer bandet sig over den manglende vodka (og fest for kærligheden og livet) ved amerikanske bryllupsfester.

I Supertheory of Supereverything kombinerer Gogol Bordello bibelkritik med en undren over de spørgsmål, viasansøgere præsenteres for på en ambassade.

Gogol Bordellos filosofi er pragmatisk. Med musik kan livets selvmodsigelser fremstilles harmoniske, i det mindste i den tid det tager at fyre en sang af. Deres globale rebel-rock tager udgangspunkt i deres tro på, at musik og kunst kan vende negativ energi til positive og inspirerende handlinger.

Gogol Bordello
Super Taranta! Side One Dumme Records, 2007. SD1334-2.

Diskografi:
Voi-La Intruder (1999)
Multi Kontra Culti vs. Irony (2002)
East Infection (EP, 2005)
Gypsy Punks: Underdog World Strike (2005)
Super Taranta! (2007)

Kilde: Modkraft Kultur. 25. maj 2008.