Biafra anno 1989

Jello Biafras tekster har altid gået i kødet på systemet og eliten. Til tider med en overdrivelse, der er nærmere sandheden end godt er.

Dette her er en gammel punkklassiker, men den rammer stadig med sin samfundskritiske lyrik.

Jello Biafra er måske mest kendt som frontfigur i punkbandet Dead Kennedys. Efter at de gik opløsning i 1986 har Jello Biafra udsendt en række plader. Nogle solo, andre sammen med etablerede bands. En af de lidt ældre, men stadig aktuelle udgivelser er “Last Scream of the missing Neighbours”, som Jello Biafra indspillede sammen med punkbandet D.O.A. Det var tilbage i 1989.

“Remeber / NATO is here to protect you / with nuclear bombs / that come to visit / and decided to stay”.
Ordene er fra sangen “Attack of the peacekeepers”.

Sovjet er gået i opløsning og meget har forandret sig siden 1989. Men de fredsbevarende soldater fra NATO er stadig klar med en hjælpende hånd.
Jello Biafras tekster har altid gået i kødet på systemet og eliten. Til tider med en overdrivelse, der er nærmere sandheden end godt er!

Spoken Word

Jello Biafra er erklæret anarkist og fortaler for direkte aktion og civil ulydighed.

Efter tiden med Dead Kennedys har har optrådt flere gange med Spoken Word-show. I 1979 grundlagde Jello Biafra pladeselskabet Alternative Tentacles sammen med Dead Kennedys-guitarist East Bay Ray.

Tungt

Sidste nummer på pladen er “Full Metal Jackoff.” Her kører en af magtens bagmænd rundt på boulevarderne i Washington DC. Det er tons-tungt. Monotomt. Musikken og dens samfundsrevsende tekst falder i hak. Gennem fjorten minutter flyder stofferne i USAs gader, de højreorienterede konsoliderer sin magt, mens kriminelle og mistænkte mister deres rettigheder. Det eneste håb, de fattige har, er en karriere i hæren eller som pusher. “Just like Rome / We fell asleep when we got spoiled / Ignore human rights in the rest of the world / Ya might just lose your own”.

Jello Biafra er altid klar i mælet. D.O.A. sætter hans skærende stemme i den rette musikalske ramme. Det er kunst, der vil noget.

Jello Biafra with D.O.A.
Last scream of the missing neighbors. Alternative Tentacles Records. VIRUS 78CD. 1989.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 15. februar 2008, nr. 33.