Under the Guillotine

Kreator: Tysk speed metal-antologi.

Kreator er et af de bedste thrash-band. Som amerikanske Slayer holder bandet et højt bundniveau hele vejen.

I San Franciscos Bay Area groede thrash metal frem, alt mens tyske Kreator sparkede røv med en heftig omgang speed metal. Det er alt sammen historie – og “Under the Guillotine” er musikalsk musikhistorie med et udvalg af numre fra Kreators tidlige karriere.

Første nummer på “Under the Guillotine” er “Extreme Aggression” fra albummet af samme navn. Rammende for Kreators tidlige karriere. Det var ekstremt.
Herefter følge et remix af “Terrible Certainty” – som er titelnumret fra Kreators tredje studiealbum. Et album der nærmest hver gang jeg hører det på overrasker. Jeg ved ikke hvorfor, men tilsyneladende glemmer jeg altid hvor fedt et album det er.

Det femte nummer “Flag Of Hate” er en klassiker. Fuld fart fremad – det er lige før bandet ikke selv kan følge med. Et nummer der er helt på højde med “Pleasure to Kill”.

“Pleasure To Kill has remained a permanent fixture in Kreator’s live sets since its namesake album’s release. Thirty-five years later, the band are still one of Europe’s biggest and most revered metal bands, with a vast catalogue of acclaimed full-lengths. Nonetheless, the one song that is absolutely guaranteed to send any Kreator crowd into a violent, limb-threatening frenzy is the nasty one about the murderous vampire, written by a bunch of freshfaced teenagers with big dreams and deeply unpleasant video collections, more than three decades ago.”
(citat: “The Story Behind Pleasure to Kill by Kreator” i Metal Hammer. Feb 2021.)

Det er muligt at “Pleasure to Kill” er the shit for pøblen. Men mit favoritnummer blandt det tidlige Kreator er “Tormentor” fra “Endless Pain”-pladen.

Nye tider

Nummeret “Renewal” dukker op som det ottende nummer på den først cd. “Renewal” er også titlen på Kreators sjette album. Det er med dette album denne opsamlings-cd slutter. Der er også sket en stor udvikling fra “Endless Pain” til “Renewal”.

Efter min meninger er der en tendens til at nedgøre “Renewal”. Det er et godt album, som viser en mere alsidig side af Kreator. Et album med nogle solide numre på.

Den anden “Under The Guillotine”-cd åbner med “Some Pain Will Last” efterfulgt af et remix af “Europe After The Rain”. Cd’en rummer flere live-numre og en (indtil nu) sjælden udgave af “Winter Martyrium”. Efter 20 numre slutter det hele under guillotinen.

Kreator
cd: Under The Guillotine : The Noise Records Anthology. BMG / Noise, 2021 (2021). NOISE2CD101.

CD 1

• Extreme Aggression
  • Terrible Certainty (Remix)
  • Endless Pain
  • People Of The Lie
  • Flag Of Hate
  • Awakening Of The Gods
  • Terror Zone
  • Renewal (Remix)
  • Tormentor (End Of The World Demo)
  • Choir Of The Damned
  • Pleasure To Kill
  • Betrayer
  • Toxic Trace
  • After The Attack
  • Behind The Mirror

CD 2

• Some Pain Will Last
  • Europe After The Rain (Remix)
  • Gangland
  • Winter Martyrium (Rare Version)
  • Impossible To Cure
  • When the Sun Burns Red (Live In Fürth)
  • Brainseed (Remix)
  • Trauma
  • Riot Of Violence (Live In Fürth)
  • Love Us Or Hate Us (Live At Dynamo)
  • Total Death
  • Bonebreaker (End Of The World Demo)
  • Lambs To The Slaughter
  • The Pestilence (Live In Fürth)
  • Under The Guillotine

“guillotine; fransk henrettelsesmaskine, opkaldt efter lægen Joseph Ignace Guillotin (1738-1814), som i Nationalforsamlingen i 1789 var fremkommet med forslag om, at dødsstraf skulle eksekveres ens for alle”.
(citat: Den Store Danske/lex.dk)

Discogs: Under The Guillotine
Kreator

Publiceret på sh site 30.03. 2021.