Guden i steinen

Ym:stammen: Norsk verdensmusik er ikke det der fylder mest i min cd-samling. Men en enkelt skive med Ym:Stammen har sneget sig ind.

Ym:Stammen blev dannet af Trygve Mathiesen i 1983. Oslo-gruppen spillede et mix af norrøn-inspireret messen mixet med rock – og med tiden blev lydbilledet mere poppet. “Guden i steinen” er Ym:stammen sidste studiealbum, udsendt i 1997.

Rock fusioneret op med alt godt for det musikalske spisekammer. Men det er desværre kun i små glimt at cd’en er rigtig interessant.

Inden jeg købte “Guden i steinen” havde jeg kun hørt nummeret “Alu Alu Laukar” – det viste sig efterfølgende at være albummets bedste. Sange på Guden-i-steinen der eller bør bemærkes er S.P.Q.R, Sigurds-kvadet og Guden i Steinen 1.

Ym:stammen
cd: Guden i steinen. Grappa 1997 (1997). GRCD 4117.
Producer: Ulf Holand.
Douglas Alexandre, bas. Kai Lundewall, trommer. Jo Langeland, guitar, piano m.m. Torben Snekkestad, saxofon, fløjte m.m. Trygve Mathiesen, vokal.

• Gripe
  • Guden i steinen
  • Alu Alu Laukar
  • Store Alexander
  • (Gi meg) grid
  • Kappen etter vinden
  • Frihet er å være frisk
  • Troll (sprekker når det blir lyst)
  • S.P.O.R
  • Sigurds-kvadet
  • Tusen års fortielse
  • Guden i steinen II

Discogs: Guden i steinen

Publiceret på sh site 19.09. 2020.