Death Cult

Völur: Mørk musik vævet af tre kompetente musikere fra Toronto.

Årets uventede fund. Der dumper jævnligt e-mails ind i min indbakke med anprisninger af mere eller mindre kendte bands og deres nyeste udgydelser.

Tit bliver de digitale breve slettet inden de bliver åbnet. Når jeg åbner dem og lader mig fører videre til en sang på Bandcamp eller en anden musik platform, ender det oftest et kort og udbyttefattigt besøg.

En dag var der noget godt i en af de mange e-mails: Völur.

Ind til den dag, hvor en mail landede i min indbakke, var Völur et totalt ukendt band for mig. Det på trods af at anledningen til e-mailen var udgivelsen af bandets tredje album “Death Cult”.

Völur er en trio fra Toronto. De spiller doom – sådan af den lidt eksperimenterende slags. Den i metal så altdominerende guitar er erstattet af strygeinstrumenter. På “Death Cult” væver de tre musikanter fire værker i tunge, dystre farver.

Bandet henter elementer fra folkemusik, klassisk musik og sågar jazz. Introen til det tredje værk på cd’en “Freyjan Death Cult” leder mine tanker hen på moderne kammermusik som Borodin-kvartetten kunne have spillet. Det bliver meget hurtigt mere rytmisk, tungt og vemodigt. En vuggende melodi. Rolig melankoli inden et inferno bryder løs. Vrede og fortvivlelse. Det stærkeste nummer på “Death Cult”.

En del af inspirationen til “Death Cult” er hentet i den romerske historiker Tacitus’ beskrivelse af germanske stammers ofringer til jord- og frugtbarhedsgudinde Nerthus.

“She was believed to enjoy coming among her people, riding in a chariot pulled by cows. Her presence was discerned by her priest, and while she was among them her people lived in peace, with no war or fighting and much rejoicing. When she returned to her temple, she and her chariot were washed in a sacred lake by slaves, who were then drowned in the lake.”
(citat: Britannica Library: Nerthus)

Völur
cd: Death Cult. Prophecy Productions, 2020 (2020). PRO 297.
Producer: Alia O’Brien og Völur.
Laura C. Bates, violin, bratsch, synthesizer, vokal. Lucas Gadke, bas, piano, keyboard, vokal. Justin Ruppel, trommer, synthesizer, vokal.
Gæstemusikere: John David Williams. Alex McMaster, Alia O’Brien.

• Inviolate Grove
  • Dead Moon
  • Freyjan Death Cult
  • Reverend Queen

Bandcamp: Völur
Discogs: Death Cult
Völur

Publiceret på sh site 10.12. 2020.