Et par nye løbebøger

Det er ikke fordi det danske bogmarkedet oversvømmes af løbebøger. Men i løbet af året er der allerede kommet to, som jeg tænker jeg kan have fingrene i – også selvom bøgerne måske ikke helt er spot on i forhold til mig og mine løbevaner.

Den ene bog er Ultrakvinderne : Om seje kvinder og ekstreme løb af Mette Birk Jensen.

Forfatteren bor i Thailand og er selv ultraløber. Hun løb sit første 100 kilometer løbe i Danmark. Bogen følger Mette Birk Jensens vej ind i ultraløbsmiljøet, hvor hun møder nogle af løbeverdens sejeste kvinde.

I en boganmeldelse på bloggen The Greatness of running skriver Heidi Johansen: “Ultrakvinderne er en lille genialitet, intet mindre og det er altså ikke kun fordi jeg er en kvinde, der virkelig har savnet en løbebog skrevet til kvinder af en kvinde. Bogen er en perle fordi den tager udgangspunkt i Mettes egne erfaringer med ultraløb, og med det afsæt afsøger forskellige vinkler på ultraløb gennem interviews med andre løbere, krydret med fortællinger om nogle af de vildest ultraløb i verden. Gennem hele bogen er den røde tråd håndgribelig og læseren føres trygt gennem de spørgsmål og tanker Mette selv har gjort sig, efter hun fik sin spæde debut på 100 km. distancen.”

I anledning af bogen har Runcast lavet et podcast med Mette Birk Jensen. I Ultraløberens DNA snakker de om bogen, om Mette Birk Jensen s egen erfaring med ultraløb, de ultrakvinder hun har interviewet og ikke mindst, hvordan man som ny ultraløber kan nærme sig en verden, der bare er ultra.

To bogforsider
De to omtalte løbebøger.

Den anden bog er Løb i storbyer – Europa : Løberens guide til 49 europæiske storbyer af Else Marie Lehman.

Når jeg rejser ud og løber, vil jeg helst ud i naturen. Men det er da blevet til et par storbymaraton udenlands og det kan også noget. Også når jeg rejser, uden at det er en løberejse, skal der stadig trænes. Og det er her denne bogen bliver aktuel.

Forfatteren til “Løb i storbyer – Europa” har en baggrund som journalist, forfatter og cand.negot. Hun har skrevet forskellige bøger som “Klar til børn”, “Min egen rejsedagbog” og “I form på farten”.

“Løb i storbyer – Europa” er Else Marie Lehman bud på en løberejseguide. Her deler løbefæller fra hele Europa deler deres bedste løbetips. Gode rute, hvornår på døgnet er det bedst at løbe, hvor er der højdemeter etc. Bogen er også forsynet med links til lokale løbefællesskaber.

Lehman, Else Marie
Løb i storbyer – Europa : Løberens guide til 49 europæiske storbyer. Gyldendal. ISBN: 978-87-02-26961-1. 200 sider.
DK5: 79.61

Birk Jensen, Mette
Ultrakvinderne : Om seje kvinder og ekstreme løb. Muusmann. ISBN: 978-87-93679-01-6. 200 sider.
DK5: 79.61

Bibliotek.dk: Løb i storbyer – Europa : løberens guide til 49 europæiske storbyer
Bibliotek.dk: Ultrakvinderne : om seje kvinder og ekstreme løb

Publiceret på sh site 04.05. 2019.