Sol, sol og mere sol

Sol, glade mennesker, god stemning og et bredt musikprogram sikrede en vellykket Roskilde Festival anno 2008.

Sidste år regnede det hele torsdagen, og festivalen 2007 bliver primært husket for det vand- og mudderbad, det var. I år skinnede solen hele torsdagen, og først sidst på weekenden kom et par regnbyger. Sol og musik, godt hjulpet af øl, gør mennesker glade. Overalt på festivalen var der smilende mennesker og en god stemning.

Fra folk vågnede og til musikprogrammet kom rigtigt i gang om eftermiddagen, var området omkring badesøen tætpakket med kroppe. Når kropstemperaturen når det feberagtige, er det godt med et kølende dyk i søen.

Et af buzzword`ene i tiden er community. Er der noget Roskilde er, er det et intens community, hvor mennesker fra forskellige lande og subkulturer mødes. Her udveksles ideer, kys, tanker, mobilnumre og meget mere. Og så er det i den virkelige, fysiske verden!

Musikken

Der er mange navne på programmet. Her et lille udvalg i staccato. Pilgrimz; skål i fucking Cocio, det var god tråd. Valravn; elektrificeret nordisk middelaldermusik.

Mugison, islandsk rock`n roll der ikke helt gav nok. Rotten Sound Fuld fart på, men alt for lange numre til at være grindcore. Veta; lød som The Cure tillagt lidt ekstra rock, men mere ligegyldige. Grindeman; det bør Nick Cave kunne gøre bedre.

Holy Fuck; hvis det er hellig sex, så regn mig for en del af flokken. Tokoy Police Club; nærmest kedelig. Judas Priest; velspillet gammelskole heavy metal. Shantal & Bucovina Club Orkestar; partyzan balkan fest. Fanfara Tirane; øl, hornmusik og dansestemning. At the Gates; velspillet svensk død. Path of no Return; energisk svensk hardcore. Slayer; ikke optimalt og for kort.

Programmet kom godt omkring og bød på meget forskelligartede oplevelser. Som altid var der mere, end det var muligt at få tid til.Ud over musikken, er der kunstprojekter og happenings. En del af det, foregik på campingpladsens agorare. Her serveres undervandsmusik eller et publikumstyret byggeprojekt.

På festivalpladsen havde kunstnergruppen Halfmachine skabt Eksplotionslandsbyen. Når publikum i fællesskabet skabte gode rytmer, spyede et metaltårn i midten ild mod himlen. En moderne fortolkning af ursamfundet, der mødtes omkring et lejrbål på stepperne engang for længe siden.

67.000

Der var stadig billetter til salg da festivalen gik i gang, og for en sjælden gangs skyld blev der ikke udsolgt i år. Der gik dog over 67.000 betalende festivaldeltagere gennem indgangene i år.

I Roskilde bor der 45.824 mennesker. Lægges de frivillige oveni antallet af deltagere, kommer de lokale i et markant mindretal. Menneskemængden til trods, er det ifølge Roskilde Politi mere fredeligt og trygt på festivalen end i en gennemsnitlig dansk provinsby.

Som altid havde Roskilde Festivalen forskellige velgørenhedsprojekter. Der skal skabes opmærksomhed på de dårlige forhold, mobiltelefoner produceres under. I området omkring Odeon-scenen havde fair trade, bæredygtighed og økologi fået et ekstra løft. Alt, der kunne købes her, undtagen øllet, var enten økologisk eller fair trade.

Publikum donerede pant til kampagnen Fair Phone – Fair Future, der sætter fokus på de store elektronikvirksomheders ansvar for en bæredygtig udvikling, herunder de vilkår, som mobiltelefoner fremstilles under. Der blev samlet over 700.000 kroner til dette projekt.

Roskilde Festivalen 2008 blev særdeles vellykket. Portene til festivalpladsen åbnes igen 2. juli 2009. Der varmes op på campingområderne fra 28. juni.

Roskilde Festival

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 29. juli 2008, nr. 130.