Slaytaniske toner

De kristne, moralske vogtere i USA har aldrig været glade for metal-bandet Slayer.

Cd’en Christ Illusion med en forrevet Jesus-figur og et menneskeligt helvede som frontcover, kan nok også få et par religiøse moralvogtere op af stolen.

Slayer ynder ikke kompromisset. Musikken bliver blæst af sted i kanonfart og lyrikken ud på et overdrev, hvor kun Slayer kan boltre sig uden at blive platte.
Bandet har en tradition for at skrive om livets mørkeste sider og de afskyeligheder, der er i verden. Yndede emner er død, religion, krig, sindssyge og had.

På Christ Illusion er masser af materiale for Moral Minority og resten af verdens højrereligiøse moralvogtere.
Som Slayer tidligere har pointeret, så er det mere interessant at skrive om menneskets mørke sider og gerninger, end at skildre en hyggelig picnic i parken.

Med den krig og galskab vi er vidner til for tiden, er der temaer nok for det amerikanske band. I nummeret Consfearacy lyder det:
“I need to redefine / All the things I hate today / Politic that fail / From a president derailed / I hate the shit economy / It might as well be sodomy / I know that in the end / I’m expected to pretende / But I can’t relate / To your verbal idiocy / No one’s in control / When the govermant’s the enemy.”

Den musikalske intensitet er næsten på højde med 80`er-klassikeren Reign in blood.
Når Slayer sender nyt på gaden er forventningerne høje. Sådan må og skal det være.
Christ Illusion er, hvad der forventes og ingen Slayer-fan kan være skuffet over dette værk.
Det er slaytaniske toner fra start til slut. Slayer beviser nok engang, at de er kongerne af thrash-metal.

Slayer
Christ Illusion. American Recordings.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 6. september 2006, nr. 158.