RubberSlime punker der ud ad

I 2003 mødtes musikere fra de to tyske punkbands Slime og Rubbermaids for at spille til en støttekoncert for fodboldklubben FC St. Pauli. Efter koncerten fortsatte de med at spille i deres nye band RubberSlime. Samme år udsendte de live-albummet First Attack med gamle Slime og Rubbermaids klassikere.

RubberSlime har udsendt deres første studiealbum med titlen Rock ‘n’ Roll Genossen. Nu skal det vise sig om idéen holder ud over den første punk-nostalgi.

RubberSlime er altid gode for en FC St. Pauli-hymne. Foldklubben fra Hamburg er ikke blevet forbigået på Rock ‘n’ Roll Genossen og vil næppe blive det på turnéen, hvor bandet i øjeblikket kører det nordlige Tyskland tyndt. Turnéen slutter i Hamburg den 8. maj med en gratis koncert.

Enkelte af sangteksterne i cd’ens booklet er forsynet med korte noter. Ved sangen Stupid White Man er kommentaren kort og godt: “Tak til Mr. Michael Moore!” Efter teksten til Soldatenlied er der en længere kommentar om digteren og anarkisten Erich Mühsam som har skrevet teksten til nummeret. Erich Mühsam blev dræbt af SS i 1934.

Rock ‘n’ Roll Genossen holder. Det er ikke avantgarde. Det er velspillet punk rock af den gamle skole – og det svinger. Her og der akkompagneres RubberSlime af en velplaceret blæsertrio der giver musikken en ekstra klangdimension.

Cd’en kan høres mange gange og det er ikke bare svært at sidde stille, det er umuligt.
Ud over den almindelige udgave af Rock ‘n’ Roll Genossen, er der udgivet en specialudgave i et begrænset oplagt. Specialudgaven rummer en DVD med 12 live-numre og interview.

På RubberSlimes site er det muligt at downloade en række mp3-filer med smagsprøver på deres tyskerpunk. Her er selvsagt også en del information om bandet, tour-datoer, billeder m.m.

SubberSlime
Rock ‘n’ Roll Genossen. Dröönland Production.

Discografi:
First Attack (live), 2003
Viva St. Pauli (singel), 2003
Rock ‘n’ Roll Genossen, 2005

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 14. april 2005, nr. 71.