Når Rammstein går i kroppen

Tyske Rammstein er aktuelle med det nye album Reise, Reise. Har du først fået fingre i den, bliver det svært at sidde stille.

Reise, Reise er Rammsteins første fuldlængde album siden Mutter fra 2001. Med det nye udspil holder bandet fast ved deres stålsatte og store lyd. Rammsteins lydbillede fylder hele stuen ud.

Det er ikke musikalsk udvikling, der står i centrum for Rammstein. Tyskerne fandt hurtigt deres egen lyd og stil. Brutalitet tilsat melankoli. Den har de, med succes, hold fast ved siden. Rammstein er da også let genkendelige på Reise, Reise. Bandet har arbejdet med deres lysbillede og musikken er blevet mere avanceret. Rammstein spiller på flere facetter f.eks. på nummeret Los, som er lugter kraftigt af old school rock ‘n’ roll. Den efterfølges af det kritiske nummer Amerika som ikke er en kærlighedssang.

“Wir bilden einen lieben Reigen / Die Freiheit spielt auf allen Geigen / Musik kommt aus dem Weißen Haus / Und vor Paris steht Micky Maus”

Amerika over det hele

Til nyhedsbrevet Heavyjam.dk har trommeslageren Christopher “Doom” Schneider kommenteret Amerika: “Det er en ironisk refleksion over det faktum, at den amerikanske kultur kommer alle steder rundt – og mere og mere. Uanset hvad land, du lever i så lever du ligesom i Amerika, selvom du ikke lever i Amerika set fra et territorialt synspunkt. Det handler sangen om”.

På cd’ens sidste nummer afslører Rammstein sig som romantikere: “Die Liebe ist ein wildes Tier / Sie atmet dich sie sucht nach dir / Nistet auf gebrochenen Herzen / Geht auf Jagd bei Küss und Kerzen / Saugt sich fest an deinem Lippen / Grässt sich Gänge durch die Rippen / Lässt sich fallen weich wie Schnee / Erst wird es heiss dann kalt am Ende tut es weh”. Nok Rammsteins mest stille nummer – dog ikke en ballade.

Musikken går i kroppen

Rammstein er blevet anklaget for at have et medansvar for tragedien på Columbine High School. At give Rammstein, eller et andet band, der ikke passer den amerikanske politiske korrektes billede, skylden for børns selvmord og mord, er ikke andet end udtryk for et samfund, der ikke tør se sig selv i spejlet og søge de egentlige forklaringer på de grusomme tragedier.

Riese, Reise er ikke årets vigtigste eller bedste cd, men det er heller ikke en cd der kommer til at trække støv på hylden. Selv om grundelementerne og kernen i Rammsteins musik er forblevet de samme gennem årene, har bandet udvidet spændvidden og fået flere elementer i musikken. Når Rammstein strømmer ud af højtalerne, er det altid svært at sidde stille. Musikken går i kroppen.

Rammstein
Reise, Reise. Universal Music.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 10. november 2004, nr. 215.