Kraftwerk på cykel

Efter mange år er der kommet et nyt udspil fra en elektroniske musiks godfather Kraftwerk – temaet er det fanske cykelløb Tour de France.

Når der kommer et nyt Kraftwerk-udspil, må man ty til pungen og købe værket. En af mine venner anbefalede engang engelske CD WOW som en effektiv og billig musik-shop. Kraftwerk køber jeg gerne uhørt, så det var en god mulighed for at teste shoppen.

En tirsdag eftermiddag på arbejde tastede jeg www.cdwow.com/ i browserens adressefelt. Få minutter senere havde jeg bestilt Kraftwerk: Tour de France Soundtracks til en pris af 97,- danske kroner, alt inklusivt.

Til sammenligning koster cd’en 139,- kr hos CDON.com, hertil skal der ligges 29,- kroner i forsendelse. Her er leveringstiden (i følge dem selv) 6 til 20 hverdage.

Havde jeg bevæget mig ud i byen, kunne jeg have købt cd’en for 149,95,- hos Guf eller TP Musik Marked.

Halvanden døgn senere modtog jeg en e-mail fra CD WOW om at min cd var postet og at jeg kunne forvente at den landede i min brevsprække indenfor de følgende 5-7 dage. Den følgende mandag modtog jeg cd’en med posten. Nu til det væsentlige.

Tour de France

Tyske Kraftwerk er om nogen den elektroniske musiks godfather. Bandets drivkraft er de to musikere Ralf Hütter og Florian Schneider. Fra bandets første lp I (1970) til Electric Café (1986) formåede de at forny det musikalske udtryk og var konstant på forkant med den elektroniske musiks udvikling.

I 1971 var det fornyende i sig selv at lave elektronisk musik. Manges holdning til Kraftwerk var dengang hovedrysten. Siden Electric Café skete der ikke så meget omkring Kraftwerk. Seneste fuldlængde-udspil var remix-albummet The Mix fra 1991 og i 1999 sendte de ep’en EXPO 2000 på gaden.

Maskiner og mennesker

En af de gennemgående temaer i Kraftwerks musik er forholdet mellem maskiner og mennesker. Denne gang er maskinen en cykel og den maskinelle dynamik, der er i et cykelfelt.

Som så mange andre, finder Kraftwerk cykelløbet Tour de France inspirerende. Det kom der ne single ud af i 1983. Singlen er den såsæd, der er blevet til Tour de France Soundtracks og enkelte steder på cykel-soundtracket høres ostinater fra den oprindelige Tour de Franc-single.

Det legendariske cykelløb starter med en prolog, så det gør cd’en også. Den efterfølges af Tour de France Etape et, to go tre. Derefter bevæger musikken længere ned i cykelløbet som numre som Vitamin, Aéro Dynamik og Titanium.

De enkelte numre er bygget op omkring simple temaer som varieres. Kraftwerks simple stil passer godt til Tour de France og de fanger cykelløbets rytmik fint.

Ralf Hütter og Florian Schneider flytter ingen grænser med et ny udspil og det er mange år siden de har været pionerer.

I dag er Kraftwerk en institution – som vel og mærke stadig kan følge med og skabe musik, der er værd at beskæftige sig med. De er stadig mere interessante end mange af de techno-musikere, som er kommet efter og som burde være nutidens banebrydere.

Kraftwerk
Tour de France Soundtracks. Kling Klang/EMI, 2003.

Kilde: Dagbladet Arbejderen. 26. august 2003, nr. 160.