Celestial Mindwarp : Demo 1991

Sardonic Death: Røddinggrind.

Sardonic Death: Mon ikke godt vi kan udråbe Sardonic Death som Danmarks første grindcoreband?. Bandet eksisterede fra 1987 til 1993 – og er så senere gendannet for et par koncerter. Jeg har aldrig hørt dem live – hverken dengang eller nu. Men måske jeg endnu kan få chancen?

Musikken er simpelt, brutalt og grimt grindcore. Præcist om det skal være. I dag lyder musikken ikke specielt ekstremt, men det må have været noget af en mavepuster for publikum dengang Sardonic Death var unge og var faldet ned i ekstremmusikgryden.
Sangen “Teachers” er en coverversion af et Agathocles-nummer.

I starten af 1990’erne boede jeg på kollegie med Janus fra Sardonic Death. På det tidspunkt gik vi begge på biblioteksskolen og en gang i mellem drak vi en øl i Janus’ studiekammer. Jeg tror det mest melodiske metal han spillede på anlægget, var Carcass “Reek Of Putrefaction” – og når ikke han satte grindcore på anlægget, var det højtempo, tysk hardcore techno der kom udu af højtalerne. Det var altid hyggeligt.

I bookletten til cd-udgivelsen er der gengivet materiale som interviews og omtaler. F.eks. dette som jeg tror er fra tidsskriftet Metallized: “Dette er det bedste udspil fra Rødding grindcore freaksene hidtil. Jeg skal være den første til at indrømme at denne stil som SARDONIC DEATH spiller absolut ikke er noget jeg bryder mig specielt meget om, men i forhold til bandets tidligere bånd så er dette ret godt”.

Sardonic Death
cd: Celestial Mindwarp : Demo 1991. Torgo Productions/Sardonic Death, 1991 (2024). THoF06.
Rasmus Helmin Welling, vokal. Kenneth Thomsen, trommer. Erik “HC” Tiedgen, guitar. Janus Welling, bas.

• Inner Struggle
  • Suicidal Scarecrow